Gatuvyer Palma, Mallorca

Lummiga träd och många parker, mycket att titta på, både människor och byggnader. Längst ned konst med hjärna och sköldpadda, dvs hela konstutställningen på samma tema. Vi försökte få ihop en tråd eller mening eller någonting men tyvärr utan framgång. Lokalen var dock tjusig!

Taberna de la Bóveda, Palma

Lördagen ägnades åt strövtåg i Palma. Vi avslutade med tapas på Taberna de la Bóveda, Paseo Sagrera 3, se www.tabernadelaboveda.com  Härlig miljö och goda tapas, bland annat dadlar i bacon och längst ned svamp med roquefort-sås. Mums!

Banys Árabes, Palma

Har nog visat bilder från de arabiska baden tidigare, en liten oas i Palma när man tröttnar på sorlet utanför. Inträde denna gång 2,50 Euro, måste vara inflationen?

La Bodeguilla, restaurang i Palma

Fredag kväll tog Karin och jag bussen till Palma, gick en liten sväng på stan och sedan till restaurangen La Bodeguilla, restaurang och tapasbar på Carrer Sant Jaume 3 , se www.la-bodeguilla.com.

Vårt största matproblem denna vecka, förutom att det är många kakor när man är på kurs, har varit att två glas vin är dyrare än en flaska. Eftersom vi är ekonomer måste vi ju då beställa en flaska och det kan bli lite mycket ibland.

Efter smarrig risotto och torsk var det dags för ovanstående läckerheter. Tryfflarna var fantastiska och min mandel och pistagehistoria med glass och marängmjölk något av det absolut godaste jag någonsin ätit.

Restaurangen Es Verger

Bilen vi hade hyrt krävde en slags stulit-bilen-mentalitet vid körningen, kopplingen var utsliten och motorn var nog tillverkad för stadskörning på plan mark. Vi bestämde oss för att tisdagen skulle innehålla ett sista äventyr, nämligen middag på familjerestaurangen Es Verger. Det var ju precis där Cecilia och jag varit för någon vecka sedan men inte kommit dit. Alltså, förbi Alaró vidare mot Castell d'Alaró. Vägen lappad och lagad och stenmurar runtomkring oss.

Vägen blev brantare och kurvorna tvärare och vi undrade om allt skulle sluta i intet och hur i all världen vi skulle komma ner igen? Bilen bakom backade snabbt när jag fick motorstopp i en kurva. Hoppsan! Bara att övergå till ettans växel och strunta i att växla upp. Det gick ändå inte att köra fortare men däremot var det läge att gasa så att bilen skulle krångla sig upp för den eländiga vägen.

När vi kom upp till "parkeringen" var vi alla lite tagna och vi funderade på att köra ner direkt när det fortfarande var ljust. Det fanns en del bilar där, faktiskt, en lämnade precis parkeringen och slog hela underredet i kanten ut mot den så kallade vägen.

Nåväl, nu var vi här, Es Verger är en familjerestaurant som lär ha Mallorcas godaste får som de tillagar i stenugn. Enkelt ställe, vi klädde inte om, hamnade vid ett bord mitt bland några andra, för där fanns det plats och fick superstora portioner med lamm respektive varma räkor. Underbar mat, härligt ställe och ett minne som kommer att vara länge.

Vi kom ut i beckmörker, möttes av får med klockor om halsen och lyckades ta oss ned från berget, även nu i ettans växel. Som tur är inga bilar på väg åt andra hållet (restaurangen var slutpunkten för vägen) men däremot ett gäng cyklister med pannlampa.

Santuary de Lluc

Vi tänkte oss att Santuary de Lluc låg vid Inca men det blev till att köra förbi även Selva och sedan serpentinväg upp till Mallorcas andliga centrum. Byggnaderna ligger omgärdade av Tramuntanabergen, skyddade mot världen.

Historien är att en herde hittade en staty som finnas här på platsen och därför byggdes ett kapell här som så småningom blev Santuary de Lluc. Här finns pilgrimsleder och många vandringsstigar men vi kände att vi hade gått nog idag.

För vars 3 Euro fick vi inträde till en liten film, ett trevligt museum med olika objekt från Mallorca, gamla krus, hantverk, solfjädrar mm. Det fanns också två fina mindre konstutställningar med Mallorcansk konst. Naturligtvis fick vi gå in i basilikan och även titta på Mariastatyn som dock var bakom glas i ett mörkt utrymme, så det blir ingen bild på den här.

Vackra omgivningar och flera små serveringar men vi ville vidare och också ner från berget innan det blev mörkt.

Vandring från Port d'Antratx till Sant Elm

Tisdagen var ledig dag och vi hyrde en ganska risig bil och körde till Port d'Antratx där vi parkerade vid Club de Vela (lite bökigt att komma till den sidan av byn, kör mot Llurg). Enligt boken Vandra på Mallorca av Anita och Birger Lövland (ja, de har skrivit vandringsboken om Azorerna också) går en fin led härifrån mot Sant Elm.

Vi frågade om vägen och nådde så småningom skylten ovan vilket ju verkade seriöst och bra. Det visade sig att det finns ingen som helst markering av hur leden går, det finns små stenröse som det är tänkt att man ska följa. Flera gånger tappade vi tråden och det var tur att det fanns någon att fråga.

Turen gick i början bland vackra hus med tjusig utsikt och hela tiden uppåt. Uppe i på Pas Vermell, ca 300 m ö h, hade vi en härlig utsikt.

Framme i Sant Elm blev det lunch och ett kort dopp i havet. Underbart! Vi hade tänkt oss att ta bussen från Sant Elm tillbaka till bilen i Port d'Antratx men den gick kl 14 och sedan inte förrän kl 17 så det fick bli taxi som ägarna på kafeet ringde efter.

Bakom Malin på en av bilderna syns ön Sa Dragonera som är naturreservat. Karin står vid ett altare mitt i vildmarken och sedan är hon (liksom vi andra) jätteglad när vi kommer tillbaka till civilisationen! Härlig tur och mycket soldis i bilderna.

Illetas, Mallorca

En ovanligt vacker vy från Illetas, som ligger lite sydväst om Palma, tar 15-30 min med buss som går ofta. Illetas är en typisk turistort som bygger på sol och bad. Nu i lågsäsong fanns det nästan ingenting annat här än några restauranger och någon enstaka turistshop. Detta är en ovanligt vacker bild från Illetas (önskade mig en av balkongerna på det fantastiska hotellet mitt i bilden), i övrigt var det ont om stränder. Bebyggelsen går ända ut till vattnet så att kustlinjen är blockerad och promenadvägen i byn är mellan husen, en slags inbyggd gata.

Inte min favoritort och jag tror inte jag kommer tillbaka men det fungerade bra att ha kurs här.

Mallorca igen

Dags för ännu ett besök på Mallorca, denna gång för Aktualitetsveckan via FAR Akademi. Kanske bäst att börja med ett par bilder från kurslokalen, här med Dan Brännström, generalsekreterare i FAR och Bengt Skough, ansvarig för SME-sektionen, som föreläsare. 90-talet deltagare samt föreläsare på plats i en vecka.