Kan också berätta att taxisevicen från ...

Kan också berätta att taxisevicen från stationen inte fungerar Fast pris 280 yuan oavsett vart man skulle Förbannad blev jag o taxigubben kastade ut min väska Fick tag på svart taxi 200 yuan men det fanns inte så många alternativ Har betalt 35 yuan för tredubbla sträckan Taxichaufförer är inte min grej Stackars Lisa finner sig lugnt i situationen.

Lisa o jag har nu varsitt rum för första...

Lisa o jag har nu varsitt rum för första gången på resan. Känns lite ensamt. Separationsångest? Å andra sidan skönt att sängen står still inatt o vi ska inte packa om på flera dagar, vi ska sova här i fem nätter. Redwall hotell 388 kr per natt.

Killen som hjälpte oss upp med väskorna ...

Killen som hjälpte oss upp med väskorna var trevlig så han fick lite dricks. Då blev han plötsligt övertrevlig o skulle sälja alla möjliga biljetter till oss. Till slut ringde han till mitt rum o berättade att han skulle gå med i främlingslegionen o därför inte ville att vi skulle beställa biljetter av någon annan än honom. Nu är han helt portad från all service till oss.

Hotellet inte riktigt vad vi väntat oss m...

Hotellet inte riktigt vad vi väntat oss men rummet OK. Ingen tvättservice så nu har jag tränat handtvätt igen. Försökte sedan borsta tänderna med kortisonkräm så där rök den tandborsten, finns engångs på hotellet.

Lisa behöver mer än skoavdelningen, rest...

Lisa behöver mer än skoavdelningen, resten av Beijing kan vi skippa, tycker hon Jag fick dra henne därifrån. Vi har alltså hamnat på en outlet för märkesvaror, inga fake, o det är betydligt billigare än hemma. Blir nog en del shoppingtips här på bloggen de närmaste dagarna. Dagens tips Lufthansa Outlet.

Åkte till Lufthansa center för att hitta...

Åkte till Lufthansa center för att hitta till en ny Bhodi (spa) Har inte kommit ut än... Lisa tog inte med kortet, orutinerat. Kommer inte att hända igen. Jag har köpt ny vinterkappa, lätt varmt att prova här men väldigt snygg kappa. Får köra spa en annan dag.

Förutom den vanliga berömda muren som vi...

Förutom den vanliga berömda muren som vi inte såg har vi sett andra storslagna konstruktioner. Har följrt ett vattendrag med fördämningar, vägar, järnväg och mer än 25 rejäla tunnlar. Hela bergsområdet är erövrat av kineser. Snart framme i Beijing, befinner oss nu i utkanten.

Gräslig luft. Allt grådisigt. Usch. Miljöd...

Gräslig luft. Allt grådisigt. Usch. Miljödebatten o lite action behövs här.

Öknen definitivt slut. Allt uppodlat Masso...

Öknen definitivt slut. Allt uppodlat Massor med hus o samhällen Måste beundra kineserna som ser till att allt fungerar.

Kör nu längs en dalgång, grönt o mycke...

Kör nu längs en dalgång, grönt o mycket uppodlat.Berg i kanterna. Många hus som har samma färg som jorden fast det ser ut som om de är gjorda av tegel. En kines bakom varje buske. Damm överallt.

Paus i Datong. Har sovit som en klubbad ox...

Paus i Datong. Har sovit som en klubbad oxe. Pratat med en trevlig holländsk dam. Lagom varmt ute nu på morgonen, 25 °.

Passen tillbaka så nu ska de bara koppla ...

Passen tillbaka så nu ska de bara koppla ihop alla vagnarna. Fast jag inte gjort något idag är jag trött. Lisa plockar nu fram whisky o lökringar, här finns resurser.

Ute på andra sidan så vi måste ha flugit u...

Ute på andra sidan så vi måste ha flugit utan att ha märkt det.

Vagnen vid sidan av oss är hjullös o sväva...

Vagnen vid sidan av oss är hjullös o svävar högt över marken. Nu kommer nya hjul rullande. Anledningen till bytet är att spårbredden ändras i Kina.

Vi är bortkopplade från det övriga tåget. ...

Vi är bortkopplade från det övriga tåget. De har bankat under oss. Nu tutar de för kung o fosterland.

Någon slags hydraullift ska lyfta upp oss...

Någon slags hydraullift ska lyfta upp oss och byta hela underpartiet. Hoppas de skruvar fast de nya hjulen ordentligt. Och att de lyfter oss rakt upp så att inte vagnen blir som en liten ask i King Kongs händer. Och så får du inte skaka asken, apan lilla...

Nu kör de omkring med oss fram o tillbaka ...

Nu kör de omkring med oss fram o tillbaka på spåret. Det är alldeles mörkt ute så det är inte så lätt att följa med i vad som händer.

Kinesiska tullen har hämtat våra psss (1...

Kinesiska tullen har hämtat våra psss (1pers) ,hämtar tullformulären (annan person) samt kollat bagaget (tredje person) . Har inte sett att någon kollat duschutrymmet?

Nu har vi lämnat Mongoliet. Snart dags för...

Nu har vi lämnat Mongoliet. Snart dags för den kinesiska sidans kontroller.

Nu kommer passkontrollant samt kamoflagekl...

Nu kommer passkontrollant samt kamoflageklädd man som kollar svårnådda utrymmen.

En kvinnlig tulltjänsteman kom o hämtade...

En kvinnlig tulltjänsteman kom o hämtade den nya tulldeklarationen som vi fyllde i nu o den gamla vi fick signerad när vi åkte in i landet. Hon frågade var vi kom ifrån o vad vi tyckte om Mongoliet. Kändes bra att kunna svara ärligt att vi tycker om Mongoliet, trevliga människor o god mat. Jag kanske inte vill åka hit varje år men jag kan absolut tänka mig att komma tillbaka.

Vi närmar oss den kinesiska gränsen, tel...

Vi närmar oss den kinesiska gränsen, telefonen har redan bytt. Som vanligt massor av blanketter att fylla i. Det är här man bytet hjul på tåget, INTE mellan Ryssland o Mongoliet. Enligt tyskamerikanarna kan vi räkna med ca 6 tim här.

Restaurangvagnen full o stänger 18.30 så n...

Restaurangvagnen full o stänger 18.30 så nu blir det medhavda snabbnudlar inköpta i Ulan Bator.

Vi har nu gjort en liten planering över v...

Vi har nu gjort en liten planering över våra dagar i Peking. Eftersom båda varit dör förut kommer vi att hoppa över muren, Himlens Tempel o sannolikt även den Förbjudna Staden. Vi kommer enbart att ägna oss åt shopping samt mentalt o fysiskt stärkande aktiviteter som t ex pedikyr som mina fötter har en våldsam längtan efter.

Aktuellt stopp Karymskaya. Där vill vi int...

Aktuellt stopp Karymskaya. Där vill vi inte stanna. Mer ökenliknande här. Allt grått o smutsigt. Massor med avfall runt stationen.

Långsamt leder också någonstans, sjunger L...

Långsamt leder också någonstans, sjunger Lisa Nilsson. Vi har nu varit i ingenstans. Några hus mitt ute. Vi gör ingenting. Tågkoma.

Lite tråkigt att lämna Ulan Bator tycker...

Lite tråkigt att lämna Ulan Bator tycker jag men skönt att komma på tåget igen Lisa har myntat begreppet "tågkoma " Vi sover äter o slöar precis som det kommer utan några bestämda tider. Har inte haft det minsta problem med tidsomställningen o nu är vi +8 tim (tror vi)

Tidigare har vi haft kvinnliga tågvärdar m...

Tidigare har vi haft kvinnliga tågvärdar men här på det kinesiska tåget finns istället nästan enbart manliga tågvärdar.

Vi har nu åkt ryskt, mongoliskt o kinesis...

Vi har nu åkt ryskt, mongoliskt o kinesiskt tåg. Det mongoliska bjöd på lägst standard men mest underhållning (hittills iallafall) Här på det kinesiska är det mörk träinredning o det känns som om Agatha Christie kan dyka upp när som helst - lugn, vi planerar att överleva. Ska också försöks vara vaken genom åtminstone delar av Gobiöknen.

Nytt tåg, denna gång med delad dusch med k...

Nytt tåg, denna gång med delad dusch med kupen bredvid. Egen kupe!

Nu har vi druckir vin o det är mycket bä...

Nu har vi druckir vin o det är mycket bättre med vodka. Lisa berättar livligt om hur vi sprang ned för kullarna o sjöng visor från Sound of Music. The hills are alive with the sound of... insekter. Har nog gjort av med tillräckligt med pengar nu. Maten jättegod.

Det vin vi hade beställt fanns inte så d...

Det vin vi hade beställt fanns inte så de kom med alla tre flaskorna de hade till vårt bord så vi fick välja. Sedan frågade servitrisen snällt om vi ville ha vattnet först eller vinet?

Vi har bestämt oss för att göra av med ...

Vi har bestämt oss för att göra av med våra pengar i hotellets restaurang. Hittills beställt förrätt, varmrätt o en ruskigt dyr flaska vin från Chile. Vi är väldigt nöjda med vår vistelse i Mongoliet, ett vänligt o trevligt land där det mesta fungerar för oss turister. Nog inte så kul att vara fattig här när det är -40°

Nyduschade o ompackade. Tänk att man åke...

Nyduschade o ompackade. Tänk att man åker så långt o så är det duscha vi uppskattar allra mest. T o m mina sandaler har duschat. En del gamla kläder har vi kastat.

Allvarlig kris, vi orkar inte shoppa. Med ...

Allvarlig kris, vi orkar inte shoppa. Med tanke på att Lisa gjorde av med 4 dollar på öl o jag ingenting på vår tältvistelse har vi växlat in för mycket pengar I denna värme är det dock inte helt enkelt att fokusera på ullkläder. Har nu satt oss på en irländsk pub istället.

Jag har kolsvarta fötter o har sovit i min...

Jag har kolsvarta fötter o har sovit i mina kläder. Nu ska vi ut på stan.

Tillbaka i Ulan Bator, inga flugor o insek...

Tillbaka i Ulan Bator, inga flugor o insekter, toppen Har fått varsin säng o slipper slåss om ett täcke, inte heller illa. I eftermiddag blir det shopping o tidigt imorgon bitti tåget vidare till Peking, vår slutstation.

Hi Kirstie and Andreas! How is google tran...

Hi Kirstie and Andreas! How is google translation doing? When will we see you in Sweden? Wishing you a safe trip home!

God frukost igen, smaskig hemmagjord hår...

God frukost igen, smaskig hemmagjord hårdost o helt färsk yoghurt. Därefter 4 timmars buss med trasig växellåda tillsammans med ett gäng finnar som varit ute o ridit i 6 dygn. Vi saknar inte flugorna.

Vi såg månen gå upp över bergen. Kväl...

Vi såg månen gå upp över bergen. Kvällen avslutades med en promenad till toaletten i ficklampans sken. Himlen full av stjärnor. En magisk kväll mitt ute i ingenting i Mongoliet.

Ikväll har vi suttit med det tyskamerikans...

Ikväll har vi suttit med det tyskamerikanska paret o druckit vodka i ett uthus med myggnät. Vi har pratat resor till världens alla hörn.

Har läst Women of Mongolia av Martha Avery...

Har läst Women of Mongolia av Martha Avery. Lite gammal,1996, men klart läsvärd.

Har promenerat uppför vår kulle samt bad...

Har promenerat uppför vår kulle samt badat i bäcken i underkläder, jätteskönt. De thailändska skynkena kom som vanligt väl till pass. Från att ha varit 7 personer på detta läger tillkommer det 21 st ikväll.

Regn o dimma när vi vaknade Har sovit som...

Regn o dimma när vi vaknade Har sovit som en sten God frukost Sa till Lisa att om jag varit själv här hade jag blivit deprimerad o gett upp Lisa mumlade något om att lägga sig bakom ett lärkträd o skrika Sedan tog vi oss en frukostlur.

Här är fantastiskt fotoväder o små ull...

Här är fantastiskt fotoväder o små ulliga moln. När amerikanen såg att jag messade vid lunchen fick han något vilt i blicken o frågade ivrigt om jag hade tillgång till Intetnet. Han hade gått uppför ett av bergen bara för att se om det var bättre täckning där. Jag tror inte det är bra att vara här en hel vecka. Lisa o jag har tröstat oss med whisky - jaja den var bara liten - o sedan legat dubbla av skratt åt vårt resmål.

Lång resa hit, fantastisk natur, tur att ...

Lång resa hit, fantastisk natur, tur att det var en jeep, halva vägen asfalterad, i slutet ingen väg alls. Vi hade förväntat oss att hamna i en ganska rörigt tältläger fullt av nomader men detta är ett mycket välordnat hotelliknande gerläger. Här finns toalett, dusch, restaurangtält o bibliotek.

Lisa ligger o läser med ficklampa, jag ly...

Lisa ligger o läser med ficklampa, jag lyssnar på min walkman. Det bildas fantastiska skuggor på vägg o tak, tältet, eller yurtan som det heter, är mycket välgjort o väldigt estetiskt. Det står högst upp på en kulle med utsikt över vida grässtäpper o gamla gräsbeklädda berg i kanterna. Här är sagolikt vackert o alldeles tyst. Nedanför campen rinner en flod med helt klart vatten. Passade på att kasta objektivlocket i den när jag badade fötterna.

Nu har vi ätit en ny trerätters Kokos till...

Nu har vi ätit en ny trerätters Kokos till efterätt! Alla utom vi verkar vara vegetarianer. Jaja.

Nu tittade Lisa upp o undrade vad vi egent...

Nu tittade Lisa upp o undrade vad vi egentligen gör här? Nu när jag är så positiv? Vi har ju bestämt oss för att gå uppför en kulle imorgon efter vår trerätters frukost? Funderar på att ta ett dopp i bäcken sedan fast jag lämnade baddräkten i UB. Full dag således :-) Vi ska ju hinna äta också...

T o m här finns det rikligt med toapapper...

T o m här finns det rikligt med toapapper på utedasset, som är fräscht. Lisa o jag har ett eget tält med varsin säng, bord med pallar, avlastningsbord o ett litet tvättställ där man själv fyller på vatten. Vi har myggdörrar o vanlig dörr samt hål i taket där röken från kaminen i mitten av tältet kan komma ut om det är kallt o man behöver elda, det behöver inte vi.

Det är en uoplevelse för liver även om ...

Det är en uoplevelse för liver även om det inte alls är vad vi trodde det skulle bli. Jag trodde mer på familjevistelse o karaoke vid lägerelden, snudd på grisar i tältet m m. Jag är så tacksam att jag kan resa o ska inte klaga, men jag ska läsa på bättre nästa gång

Förvånansvärt många äldre personer fr...

Förvånansvärt många äldre personer från väst reser hit. Två bussar fransmän på hotellet imorse. En gubbe med käpp o en tant med två käppar o nya knän. Hur klarar de sig o vad gör de?

Bensinen kostar ca 1 dollar. Man får givet...

Bensinen kostar ca 1 dollar. Man får givetvis hjälp med att tanka o behöver inte gå ut.

Många byggen på gång häe, helt annan anda ...

Många byggen på gång häe, helt annan anda än i Ryssland. Bara Lisa o jag i en jeep, inga andra turister Det kan bli bra dethär.

Lite rörig i magen, så varför inte börja d...

Lite rörig i magen, så varför inte börja dagen med en vodka? Här spelar sopbilen en liten trudelutt istället för glassbilen.

Den bästa oväntade sak jag tagit med mig...

Den bästa oväntade sak jag tagit med mig är ett skynke från Thailand. Använs som morgonrock, täcke, extra handduk, extra lakan mm Den pryl jag saknar mest är min elektriska tandborste.

Dags för dusch o ompackning idag. Sitter ...

Dags för dusch o ompackning idag. Sitter o läser bok o slöar. Imorgon bitti kl nio blir vi hämtade o ska ut till nomaderna o bo i tält två nätter. Vet inte hur förbindelserna är därute men försöker messa som vanligt. Blir spännande vad vi ska göra, hur vi ska bo o vad vi ska äta. Kommer tillbaka till UB igen så den mesta packningen lämnar vi här.

Gatorna är väldigt smala eller fyllda me...

Gatorna är väldigt smala eller fyllda med parkerade bilar men inga gator verkar vara enkelriktade. Det uppstår många intressanta trafiksituationer som man i de flesta fall försöker lösa genom att tuta. I övrigt tycker vi att mongolerna verkar lättsamma o UB är den trevligaste staden hittills. Dessutom har tjejerna ordentliga kläder o verksr trevliga i motsats till våpidealet i Ryssland.

Vi har promenerat genom Ulan Bator, ätit ...

Vi har promenerat genom Ulan Bator, ätit gott o varit i varenda cashmerebutik som finns. Ingenting passar förutom halsdukar o sjalar o det kan man ju aldrig få för många av? Man får ha en skottkärra med pengar med sig ut, 1 dollar = 1360 tögrög.

Museet mycket välgjort o informativt, allt...

Museet mycket välgjort o informativt, allt översatt till engelska.

Har avverkat Mongoliets nationalmuseum. Mo...

Har avverkat Mongoliets nationalmuseum. Mongoliet har en lång o rik historia o var utvecklat långt före oss. Köpt böcker i museishopen, givetvis, blir tungt.

Det finns två toarullar på vår toalett! Vi...

Det finns två toarullar på vår toalett! Vi är tillbaka i civilisationen.

Efter att ha hittat en taxi som stod still...

Efter att ha hittat en taxi som stod stilla o väntade med den igelliknande versionen i hasorna har vi nu tagit oss till Hotel Bayangol. De var trevliga i receptionen. Buss o taxiförarna putsar o fejar på sina fordon när de väntar, o de glänser. Det hände inte i Ryssland.

Hoppsan, vi var visst redan framme i Ulan ...

Hoppsan, vi var visst redan framme i Ulan Bator. Vi trodde inte vi skulle komma fram förrän ikväll. När vi lom av tåget blev vi passionerat adopterade av en taxichaufför som var som en igel. Då försvann mitt tålamod.

Nu kom tågvärdinnan o vill ha lakanen. Klo...

Nu kom tågvärdinnan o vill ha lakanen. Klockan är sju på morgonen. Fisken ligger framme på bordet. Det hänger en korv i rullgardinen.

Vi hade alla gått o lagt oss när det var...

Vi hade alla gått o lagt oss när det var dags för ett stopp och nu kommer vi inte in i kupen eftrrsom mongoliskan håller på att stuva om i packningen IGEN Något som såg ut som polis har också hälsat på Lisa håller på att bli tokig på hennes rökta fisk som stinker i kupen. Detta är vår fisknatt efter gårdagens parfymnatt Tur man sovit under dagen :-)

Tåget går!

Vårt billigaste parfymråd är att gå in i s...

Vårt billigaste parfymråd är att gå in i skönhetsaffären o prova någon trevlig doft. Fungerar dock inte här på tåget.

För att inte ha för mycket packning har ...

För att inte ha för mycket packning har ingen av oss packat ner parfym, dock har lite små gratisprover slunkit ner. Igår stank vi därför av kokos resp jasmin o rummet luktade som en sämre fransk boudoir. Här luktar helt annorlunda. Spårade dock genast kokosnötsoljan i kexen tull vår soppa, som än så länge bara består av pulver. Gränslvergången har hittills tagit fem timmar med en oanad mängd papper o kontroller.

Ska nu inta varma koppen o chokladkakor. V...

Ska nu inta varma koppen o chokladkakor. Vi får dock inte ta vatten ur samovaren just nu eftersom tullen är här för åttiofjärde gången o det handlar om respekt. Roligare att vara statstjänsteman här?

Har just pratat med en mongolisk kvinna so...

Har just pratat med en mongolisk kvinna som håller på att doktorera i Polen på likheter i avvecklingen av kommunismen mellan Polen o Mongoliet. Hon har varit i Polen i tre år o på onsdag fyller hennes lilla dotter fem år. Honhar inte sett henne på tre år. Nu ska hon vara i Mongoliet i två måmader o sedan återvända till Polen för två avslutande år. Hon skriver avhandlingen på engelska men har lektioner på polska. Hoppas få jobb på Försvarsdepartementet i Mongoliet sedan.

Det finns ingen restaurangvagn här Lever p...

Det finns ingen restaurangvagn här Lever på bröd o kakor.

Står fortfarande kvar o väntar på att någo...

Står fortfarande kvar o väntar på att något ska bli klart, oklart vad.

Tillbaka i kupen. Varmt. Den lille killen ...

Tillbaka i kupen. Varmt. Den lille killen går fram o tillbaka. Har haft hundar på besök o också en man som körde ut oss från hytten o sedan gick igenom packningen. Vi har fått tillbaka våra pass.

Sitter på marken utanför tåget på gränsen ...

Sitter på marken utanför tåget på gränsen för att se att ingen går iväg med vår packning. Spårbredden ändras o det är några timmars stopp mitt i ingenting.

Passkontroll mellan Ryssland o Mongoliet. ...

Passkontroll mellan Ryssland o Mongoliet. De tog våra pass ogick.

Vi har nu kört på en ko o står därför...

Vi har nu kört på en ko o står därför stilla en stund. Hela tåget är fullt med prylar till försäljning. Alla prylar finns överallt. Folk står o hänger o ligger överallt. En upplevelse.

Nu finns det ett nyetablerat handelscentru...

Nu finns det ett nyetablerat handelscentrum i vår kupe. Fullt med mongoler o prylar. Fransmannen uppdaterar sin hemsida, han har sabbatsår från jobbet o är ute o reser ett år.

Man har haft ganska mycket hjälp från ga...

Man har haft ganska mycket hjälp från gamla Sovietunionen. Ulan Bator ligger i s k yttre Mongoliet, inre Mongoliet är annekterat an Kina. Hänvisar gärna till Jill Lawless utmärkta o roliga bok om Mongoliet.

Landet består historiskt o även i nutid av...

Landet består historiskt o även i nutid av nomader o vi ska också ut o bo i nomadtält i två nätter.

Man har haft ganska mycket hjälp från ga...

Mongoliet förklarade sig självständiga ...

Mongoliet förklarade sig självständiga från Kina 1911. Ulan Bator har varit ett handekscentrum mellan Kina o Ryssland, från början flyttade handelsplatsens läge med nomaderna men 1639 byggdes ett buddisttempel som fastställde stadens läge.

Mongoliet har under tre miljoner invånare ...

Mongoliet har under tre miljoner invånare varav knappt en miljon bor i Ulan Bator, beläget i Sibiriens södra taiga.

När vi stannade i Ulan Ude rusade halva t...

När vi stannade i Ulan Ude rusade halva tågets mongoler ut med tusen bylten o väskor för att börja sälja kläder på perrongen. Vår kupe är full av sylt, öl o herrskor.

Har sovit hela förmiddagen o varit ute o ...

Har sovit hela förmiddagen o varit ute o promenerat på stationen i Ulan Ude. Vi har köpt bröd o lite frukt, någon restaurangvagn har vi inte sett till. Hade några kortlekar med svenska bilder o nu sitter den lille killen o bläddrar o kollar skärgård o ishotell.

Helt annan standard på detta tåget. Dela...

Helt annan standard på detta tåget. Delar kupe med en fransman samt en kvinna med en liten son samt en potta. Tur att jag inte sovit, då blir det lättare att fördriva tiden här. Detta känns mer som det transsibiriska jag föreställde mig.

Vi pratade idag om att man skulle kunna st...

Vi pratade idag om att man skulle kunna stanna kortare tid på de här orterna men jag undrar om man hänger med mentalt då. Det tar tid att ta in allt. Väldigt annorlunda förutsättningar här. Vi har det otroligt bra i Sverige.

Hopplöst att sova vi ska ändå upp om tv...

Hopplöst att sova vi ska ändå upp om två timmar för att gå på tåget. Det är nu min gamla walkman är bra. Vilket privilegium att få resa! De flesta här i Irkutsk har aldrig sett havet. Fyra miljoner människor i regionen är fattiga enligt guideboken, vet inte definitionen men det vi sett styrker påståendet.

Nu dags för vår engelska pub innan packn...

Nu dags för vår engelska pub innan packning o hårtvätt. Tåget går strax efter fem imorgon bitti, på väg till Ulan Bator i Mongoliet. Det enda vi inte gjort i Ryssland som vi hade planerat är att äta björn. Men gladast var nog björnen.

Nu har vi ringt in helgen! Vi är ute på ...

Nu har vi ringt in helgen! Vi är ute på en kort kvällspromenad o gick in i den första byggnad vi sett som ser välhållen ut. Inne i kyrkan var det gudstjänst o jättetjusig stämsång. Sedan gick vi o tittade runt o blev uppbjudna i tornet av ringaren som inte alls såg ut som han i Notre Dame. Han o en kille till spelade på klockorna medan Lisa o jag höll för öronen. Därrfter avslutade vi med tre rejäla ringningar i en stor klocka. Vilken grej att ha på sitt cv! Inringning av helgen i Irkutsk!

Free running heter det killarna ägnade sig...

Free running heter det killarna ägnade sig åt på hemmabyggen.

Vi har sett väldigt många brudpar sedan ...

Vi har sett väldigt många brudpar sedan vi kom till Ryssland, även i Moskva. Ser man dem inte så hör man dem, gärna sittandes i limousin o sedan tutar både den o släktingarnas bilar av hjärtans lust medan de kör. Där tog den eftermiddagsluren slut...

När vi var ute o promenerade innan idag s...

När vi var ute o promenerade innan idag såg vi ett gäng unga killar som sysslade med street hopping eller vad det heter. De hade några ställningar i järn o trä, gjorde volter o försökte gå uppför vertikala plankor. Fanns ett filmteam på plats.

Fek av mig, det var inte siden som fördes ...

Fek av mig, det var inte siden som fördes från Kina till Irkutsk, det var te.

Lite trötta samlar vi oss nu på rummet. ...

Lite trötta samlar vi oss nu på rummet. Matchar en nykommen regnskur perfekt. Ska läsa på i guideboken o se om vi hittar något spännande till seneftermiddagen. Här finns ingen försäljning av souvenirer o inga böcker om Irkutsk i affärerna.

Vi sitter på en inhemsk hamburgerrestaura...

Vi sitter på en inhemsk hamburgerrestaurang. God mat, åt ganska mycket för ca 100 kr tillsammans. Lisa hallucinerar fortfarande om champignonsoppan från den japanska restaurangen igår. Undrar om hon glömt laxfilen med jordgubbsås från Moskva?

Maria Volkonskaya hoppades att exilen skul...

Maria Volkonskaya hoppades att exilen skulle ta slut efter 5 år, sedan 10, 25 och sedan hoppades hon att barnen skulle ta sig härifrån.

Nu har vi varit i Volkonskys hus, enligt d...

Nu har vi varit i Volkonskys hus, enligt den engelskspråkiga broscyren ska det vara ett de intressantaste museerna i Ryssland. Paret Volkonsky blev förvisade till Sibirien i mitten på 1800-talet o deras hus är omgjort till museum efter att bl a ha varit hantverksskola o flerfamiljshus, så det är svårt att bedöma hur autentiskt det är.

Har nu hämtat mig från dippen imorse. Ha...

Har nu hämtat mig från dippen imorse. Har vandrat genom småregn o vattenpölar på Irkutsk gator. Här är helt enkelt fruktansvärt fattigt o folk gör förhoppningsvis så gott de kan. Moderna sextiotals hus i samma skick som de gamla trähusen. Inte ens McDonalds finns etablerade här, men drt finns en del sportkedjor o minst en jättelik guldsmedsaffär, så någonstans finns det pengar. Listviyanka verkar faktiskt som ett välmående sommarställe i jämförelse med Irkutsk.

Ingen ventilation i vårt rum. På gatan t...

Ingen ventilation i vårt rum. På gatan tvättade de trottoaren med högtryckstvätt, körde sopbil, vanligt rally, släppte upp luftballong samt var allmänt berusade. Var tvungna att stänga fönstret. Efter div syrebrist tillsammans med öppnade fönster vid femtiden sitter vi nu vid en frukost där det mesta inte fungerar igen. Är hjärtinnerligt trött på det som inte fungerar i Ryssland, ska bli skönt att åka till Mongoliet imorgon.

Träffade det schweiziska paret från Listvi...

Träffade det schweiziska paret från Listviyanka på puben så nu har det blivit resans första Margarita. Inte en dag för tidigt!

Sitter i den engelska puben o äter risotto...

Sitter i den engelska puben o äter risotto resp sallad. Saxofinist underhåller.Ett under att bi fortfarande är vakna, både värmen o resan tar.

Människorna här verkar betydligt gladare ä...

Människorna här verkar betydligt gladare än i Moskva, vi har riktigt trevligt när vi försöker göra oss förstådda.

Med vår begränsade ryska har vi gjort st...

Med vår begränsade ryska har vi gjort stan. Promenerat till marknaden o fotograferat fantastiska gamla trähus, petar man på dem så trillar det. Lisa har köpt underkläder o jag en ryggkliare o shampoo. Dessutom har vi investerat i vardin rulle toapapper. Nu orkar vi inte mer, kanske ett besök i hotellets Londonpub sedan, längtar eftet iskaffe.

Vi svettas i Sibirien. Här är varmt men ...

Vi svettas i Sibirien. Här är varmt men ganska trevligt, spm tur är inte riktigt lika varmt som i Moskva, vi gissar på 30°.

Irkutsk största staden i denna del av Sib...

Irkutsk största staden i denna del av Sibirien, ung som Göteborg. Tidigare handelscentrum för bl a siden o skinn. Även guldfeber har funnits här. Finns flera universitet o enligt wikipedia någon slags flygplansfabrik (de planen ska vi INTE prova. Sitter nu på en japansk restaurang för att stärka oss lite.

Tillbaka i Irkutsk

Bussen hade orangea galonsaten och f.d. vita gardiner runtom. Chaufforen tomde innehallet i tre plastdunkar i tanken innan vi korde. Att ta med bagage kostade extra - hur sannolikt ar det att tva svenska turister aker utan bagage till Listviyanka? Tja, jag packar latt sa jag tar bara med mig en tandborste i en plastpase, typ? Och som vanligt fattar vi ingenting och det har vi kommit langt med. Har saledes lyckats forflytta oss till Irkutsk. Hotellrummet har innehaller, till skillnad fran det forra, sanglampor o harfon, dock ingen safety box. Vi har EN liten ynka rulle toapapper, sa det blir heavy shopping idag. Har ser ut som en blandning mellan Riga och vilken storstad som helst i Sydostasien, men full av ryssar som inte ler i onodan men anda ar ganska trevliga ibland.

Vi har naturligtvis inte hamnat pa den basta och mest nyrenoverade vaningen pa hotellet men om man ska doma av utseendet pa var korridor - grasmutsiga tapeter, bucklig vinylmatta med smutsig heltackningsmatta med hal i, och gamla fanerade dorrar, sa maste Ryssland ha lagt precis alla sina pengar pa militaren eller sa finns det inga pengar overhuvudtaget.

Lisa har gatt och letat efter en karta sa nu maste jag springa efter. Dags att dyka ut i Irkutsk!

Service är svårt här. Har ätit frukost...

Service är svårt här. Har ätit frukost till en blsndning mellsn 80-talsdisco o jazz på högsta volym vid ett bord fullt med disk medanen tjej satt o putsade gafflar. Man ser likdom inte helheten. Under kommunisttiden fick man lön oavsett hur mycket man gjorde o egna initiativ välkomnades ofta inte. Det är klart att det inte är lätt att ställa om, men ändå. Sitter nu på en bänk i solen o väntar på bussen. Solen varm, sjön i ryggen kall, sista isen smälte i juni.

Har varit ute o fotograferat månen som spe...

Har varit ute o fotograferat månen som speglar sig i Bajkalsjön. Dags att sova. Imorgon kl 11.00 tar vi bussen härifrån. Jag kommer inte att vända mig om.

Nu har vi suttit i baren på sjunde vånin...

Nu har vi suttit i baren på sjunde våningen o pratat med ett trevligt schweiziskt par. På förekommen anledning vill jag poängtera att även om vi dricker ofta så blir det inte så mycket varje gång :-) Vi är nu tillbaka på hotellrummet där de tagit våra gamla handdukar men glömt ge oss nya. Som tur var gick Lisa in på ett näraliggande rum o tog en toarulle innan idag, annars hade vi inte haft toapapper heller. Det är mycket trevligt med en företagssam reskompis. Dags för whisky o bröd till kvällsmat.

Ljuset här är speciellt, lite som Island. ...

Ljuset här är speciellt, lite som Island. Vädret småskumt o ständigt molnigt med dimslöjor. Klara färger.

När jag nu skulle betala för Internet gi...

När jag nu skulle betala för Internet gick jag snällt fram till receptionisten som ville ha femtio rubel, helt ok, jag kollade tidningsrubrikerna också. Mitt när vi diskuterar kommer en ryss fram o då avbryter hon direkt samtalet med mig o övergår till honom. Det är uppenbarligen bara män som räknas, men det är klart, jag kan ju inte gifta mig med henne o försörja henne resten av livet, jag är så tacksam.

Har hittat en dator!

Nar vi nu badat och atit lunch, grillat med ris, barbecue som forsaljaren kallade det, och suttit en lang stund i solen, har vi landat i hotellentren. Vi har ocksa bokat bussbiljetter till Irkutsk imorgon, det kanns som om en battur i dimma racker. Saledes har jag kostat pa mig att ga in pa internet och inte bara messa fran telefonen. Det betyder ju att jag kan lasa kommentarer pa bloggen. Nu ar de inte sa dar oerhort omfattande men det ar valdigt roligt att se att det ar nagon som laser om vara aventyr.

Erik, maten pa taget var god, det fanns dock inte sa manga ratter att valja pa. Kott, kyckling, stekt eller kokt potatis, ris. Helt klart gott och runt 250 rubel for en portion, kanske 190 for vissa ratter. Vi raknade ungefar 100 kr per person men vi kan ha raknat fel. Eftersom vi hade lite smatugg med oss rackte det med frukost och en maltid i restaurangen, nagon dag hoppade vi aven frukosten. Man gor liksom inte av med sa mycket kalorier pa tagresan...

Har i Listviyanka ar det mesta otroligt billigt med vara matt matt (det blev roligt utan prickar). Det kostar 100 rubel att aka buss till Irkutsk imorgon. Det kostade ocksa 100 rubel att hyra badhytt en timme for att vi skulle slippa sitta pa smastenen nar vi badade. Men vi har ju redan sagt att vi kor med den lyxiga versionen av tagluffning...

Hittade en ny marknad en bit fran vart hotell men det har inte varit sa mycket shopping har, dock har naturligtvis nagra parlliknande stenar minskat reskassan... I ovrigt har vi anpassat oss val och ar nu nojda med att gora i princip ingenting och sedan ata lite daremellan. Traffade en del fran taget har idag, det verkar som om Listviyanka ingar i alla resplaner, och schweizaren och amerikanskan skulle ut pa trekking i bergen (?). Man ska ha nagot att komma tillbaka till pa varje stalle sa darfor sparar vi trekkingen till nasta gang (vi ska ju leva i 115 ar).

Jaha nu maste jag skynda mig oerhort och kasta mig tillbaka i soffan och fortsatta pa min bok och titta pa manniskor i receptionen sa att jag inte plotsligt far ett ryck av effektivitet och kanner att jag behover gora nagot. Det gar ju inte nu nar jag har semester.

Lisa meddelar ocksa fran soffan att det ar rea pa Kapp-Ahl och det kanns ju bra att veta. Passa pa att fynda!

Såhär efteråt när den värsta chocken ...

Såhär efteråt när den värsta chocken har lagt sig så känns det riktigt skönt. Solen har tittat fram lite o vi sitter fortfarande i badkläder. Det är ju synd att bara använda dem i tre sekunder som badet tog. För er som eventuellt ifrågasätter vår upplevelse finns bildbevis :-)

Nu har vi badat i Bajkalsjön! Vi kan där...

Nu har vi badat i Bajkalsjön! Vi kan därför räkna med att bli ca 25 år äldre än planerat, dvs 115 år Vem håller mig sällskap på hemmet? Det blir väl Lisa o jag. Har nu kompenserat upplevelsen med lite whisky för att jämna ut oddsen.

Har ätit mycket mer frukost än jag bruka...

Har ätit mycket mer frukost än jag brukar eftersom nästan allt var slut när vi kom Någon slags hamstrargen kom fram o en massa saker hamnade på min tallrik Sedan kan man ju inte bara lämna allt? De är rörande tafatta här, man blir alldeles matt Tur att man inte är effektivitetskonsult då hade man fått ett sammanbrott. Det räcker nästan att vara vanlig svensk arbetande mamma. Jaha, idag ska vi bada? Vädret kass. Läge för betting.

Knölig säng men gudomliga lakan. Lagom sli...

Knölig säng men gudomliga lakan. Lagom slitna, hårt manglade, mjuka mot huden. Vi håller just på att missa frukosten. Vi har sovit som klubbade oxar.

Nu har de dammsugit färdigt i baren, man k...

Nu har de dammsugit färdigt i baren, man känner sig som hemma. Laddningen av elektroniska prylar har funkat bra, inget behov av adapter alls.

Nu har de flera cm vatten på golvet i bar...

Nu har de flera cm vatten på golvet i baren, vattenläcka. Första gången de blandar drink i baren på flera veckor? Tur man har foppatofflor :-) Tjejerna i högklackat försvann någon annanstans.

Baren pp sjunde våningen stängd, endast ...

Baren pp sjunde våningen stängd, endast mat utomhus o nu är det rejält kallt. Vi gick därför ner till första våningen så nu är det Lisa o jag o 4st som arbetar i baren. Vad gör folk? Dricker billig vodka hemma? Går vilse i bergen? Fler ryssar?

Har nu tvättat upp mina kläder i badkare...

Har nu tvättat upp mina kläder i badkaret eftersom jag inte tog med någon vaskpropp fast det stod i guideboken. Tvätta för hand tillhör uppenbarligen inte mina talanger. Eftersom jag även glömt tvättlina hängde jag allt på duschstången som jag sedermera fick i huvudet. Gissa om alla de blöta kläder landade på mig så att även de rena som jag nyss tagit på mig blev blöta? Lisa tipsade om att det är bra att vrida ur kläderna innan man hänger upp dem. Hur skulle jag klara mig utan Lisa?

Sitter 2 m från Bajkalsjön o har precis ...

Sitter 2 m från Bajkalsjön o har precis intagit grillad omul, en lokal fisk. Det var riktigt gott. Listviyanka ganska vackert i kvällssolen. Känns lite konstigt att vara så långt borta, här vid "Sibiriens öga ". Har beslutat skjuta upp badet till imorgon.

Allså jag menar att barnen hade blivit to...

Allså jag menar att barnen hade blivit tokiga för här finns inget att göra förutom att promenera, inte för att vi ska kunna dricka drinkar. Förstår att ryssarna konsumerar vodka av ren tristess. Men vi har det bra, vi har semester, men det blir aldrig något sommarhus här, varken för Lisa eller mig. Kul att ha sett men kommer inte tillbaka.

Himla tur att inte barnen är med. Vi sluta...

Himla tur att inte barnen är med. Vi slutar nog i baren.

Ja jag vet inte riktigt vad jag ska skriva...

Ja jag vet inte riktigt vad jag ska skriva Vi har nu gjort Listviyanka Vädret är bra o det fläktar skönt från Bajkalsjön Detta är världens håla Den enda underhållning vi hittade var några björnar i bur o där vägrade jag gå in eftersom jag inte vill bidra till djurplågeri, Lisa var nog inte heller så lockad. Det finns en gata här. I guideboken klagar de på att kommunen tillåter moderna hotell som förstör kustlinjen men som jag ser det behövs det pengar hit o utan något vettigt ställe att bo på kommer inga pengastarka turister. Allt är halvdant o halvgjort. Ryssarna ser nöjda ut. Vi är bortskämda.

Har nu tvättat upp mina kläder i badkare...

Efter en båtfärd i total dimma har vi ko...

Efter en båtfärd i total dimma har vi kommit fram till Listviyanka. Ser ut som världens håla. Receptionisterna tindrade mot de manliga gästerna o vi hamnade i annexet. Jaja, vi har badrum dags för dusch!!!

Kvinnorna har de mest konstiga blonda fär...

Kvinnorna har de mest konstiga blonda färger på sitt hår. Mitt eget är mer mörkt av smuts just nu. Det verkar vara ovanligt med folk som inte pratar ryska här men vi förstår ju inte mer för att taxichauffören pratar högre. Hemskt skönt att inte resa ensam.

Hämtar biljetter på Hotel Irkutsk Tag fram...

Hämtar biljetter på Hotel Irkutsk Tag fram alla fördomar om fula ryska byggnader så ser du hotellet framför dig. Det har slutat regna.

Nu är vi i Irkutsk. Och jag hade äntligen ...

Nu är vi i Irkutsk. Och jag hade äntligen somnat...

Regn o busväder ute. Underhållning från...

Regn o busväder ute. Underhållning från 80-talet på tv. Lisa har sett en korsning mellan en transylvansk vampyr o Robert Wells, jag har som tur är ryggen mot tvn o har sett solen gå ner. Nu är det natt o mörkt o vi ska packa ihop oss efter kaffet.

Sista sejouren i restaurangvagnen. Tåget ...

Sista sejouren i restaurangvagnen. Tåget är som en kokong, en paus. Om sju timmar ska vi ut i verkligheten igen, leta upp ett hotell i Irkutsk för att hämta båtbiljetter till Listviyanka där vi ska bo i två nätter. Skönt härinne i tågets egen värld.

Lisa vill inte ha mer champagne Hon tycker...

Lisa vill inte ha mer champagne Hon tycker inte den är god (vi sparade den billigaste tull sist) o har övergått till whisky Nog bäst att jag lägger telefonen långt bort. Tur att vi ska gå av tåget i Irkutsk Det börjar liksom bli nog med att göra ingenting.

Istället för att klämma in för mycket ...

Istället för att klämma in för mycket i programmet ikväll beslöt vi oss för att öppna skumpan direkt Lisas tur denna gång o det gick givetvis helt fläckfritt Lisa har också serverat oliverna i vår uppätna chokladkartong i silver. Läser Mia Skäringer o den titeln hoppar vi över men hon hade nog platsat här. Lisa är så glad att det inte fungerar att skicka bilder till bloggen.

Vi känner oss lite stressade. Vi måste d...

Vi känner oss lite stressade. Vi måste dricka upp ytterligare en flaska rysk champagne o äta en burk oliver för att slippa tung packning. Hur ska detta gå? Är redan inne på vår andra whisky o Tobleronen börjar krympa Ingen resa för asketer detta. Kanske dags för en ny bok?

Det enda utflödet från Bajkalsjön är flode...

Det enda utflödet från Bajkalsjön är floden Angara som i sin tur går upp i floden Yenisey som rinner ut i Arktiska oceanen.

80% av sjöns flora o fauna finns ingen ann...

80% av sjöns flora o fauna finns ingen annanstans. Bl a en slags sötvattensäl men också alger, mossor, fisk mm

Bajkalsjön finns i sprickan mellan två l...

Bajkalsjön finns i sprickan mellan två landplattor som fortfarande glider isär o gör att sjön blir allt djupare. Man förväntar sig att Bajkalsjön ska bli en ny ocean o dela den asiatiska kontinenten. Oavsett hur mycket vi badar i sjön så kommer vi inte att uppleva det.

Bajkalsjön är utsett till världsarv av ...

Bajkalsjön är utsett till världsarv av Unesco. Som de flesta andra ställen hotas den av föroreningar, främst från olje o gasindustrin. Man har byggt en fördömning som höjer nivån i sjön.

Bajkalsjön är 1,6 km djup o innehåller ...

Bajkalsjön är 1,6 km djup o innehåller 20% av jordens sötvatten. Den kan försörja hela jordens befolkning med vatten i 40 år.Vattnet är självrenande via organismer i sjön. Om man simmar i den förlängs livet med 25 år, haken är att vattnet är kallt.

Har köpt toapapper som är en bristvara p...

Har köpt toapapper som är en bristvara på tåget. Vattnet kostade en sjättedel av vad det kostade i Moskva. Även kottar såldes, finns nötter i kotten att äta. Vet som vanligt inte var vi är.

Den lilla flickan i rosa kläder i kupen b...

Den lilla flickan i rosa kläder i kupen bredvid skrattar emellanåt så hon gurglar. Låter som barnen i Cornelis Vreeswijks barnvisa o man blir strålande glad. Den senaste timmen har hon skrikit rakt ut istället o jag har äntligen vakna. Tidsomställning går inte smidigare via tåg än via flyg verkar det som. Dags för te o Toblerone.

Herregud, ge mig mer kaffe. Lisa ser oför...

Herregud, ge mig mer kaffe. Lisa ser oförskämt pigg ut. Jag har bytt kläder för första gången sedan vi gick på tåget, skönt, vi kör med samma kläder dygnet runt. All tid flyter in i vartannat vilket är avkopplande men också sövande.Det känns som om vi gick på tåget igår. Längtar dock efter att röra mig.

Mer växtlighet här, mer sly, blandskog. ...

Mer växtlighet här, mer sly, blandskog. Damen i restaurangvagnen är mycket trevlig, lite, klotrund o med flera guldtänder. Hon pysslar om oss på ett moderligt sätt o vi känner oss väl omhändertagna.

Trädgårdarna är rena grönsakslanden, m...

Trädgårdarna är rena grönsakslanden, mycket potatisodlingar o mycket dill. Husen, staketen o resten behöver underhåll Många gamla Trabanter el liknande på vägarna. Har börjat dagen med en stor kopp kaffe, lika svårt att vakna idag som det var att somna igår.

Landskapet förändrat, betydligt mer kupera...

Landskapet förändrat, betydligt mer kuperat. Ungefär samma växtlighet.

Nu börjar vi tröttna på tåg. Kroppen v...

Nu börjar vi tröttna på tåg. Kroppen vill inte längre sitta stilla o madrassen är hård En dusch skulle sitta fint o mitt hår kunde vara med i skräckfilm som helst Tur att vi inte ska åka alla sju dygnen i sträck I natt är vi framme vid Bajkalsjön o Irkutsk, där vi ska av.

Nu är vi i Novosibirsk Vart o vartannat hu...

Nu är vi i Novosibirsk Vart o vartannat hus längs vägen är målat mintgrönt liksom hela Novodibirsk station

En tjej säljer fisk i paljettklänning, d...

En tjej säljer fisk i paljettklänning, de flesta ser dock ut som jag föreställer mig att de borde se ut, konstmaterial, förkläden, lite blommigt här o där. På väg igen.

Chipsen är jättegoda! Hade ändå suttit...

Chipsen är jättegoda! Hade ändå suttit fint med lite lunch /kvällsmat. Viss tidsförvirring I Irkutsk är klockan halv nio på kvällen, i Moskva halv fyra o hemma borde den vara runt halv två ungefär.

Stannat på en station någonstans. De sälje...

Stannat på en station någonstans. De säljer torkad fisk, pälsmössor, pannkakor o annat livsnödvändigt. Lisa har shoppat chips o öl.

Ligger o lyssnar på musik o funderar på li...

Ligger o lyssnar på musik o funderar på livets mening. Snart dags för mat?

Tillbaka till nutid. Har hittat ett elutta...

Tillbaka till nutid. Har hittat ett eluttag under bordet i kupen Vi har det verkligen lyxigt Ska återgå till min ganska usla deckare o sedan antingen guideboken eller Lisas böcker för nu är mina två slut.

Lördag Moskva 4 Nu har vi däckat på en nat...

Lördag Moskva 4 Nu har vi däckat på en nattklubbsliknande bar med öl o kallt kaffe. Vi ser fram emot att gå på tåget ikväll...

Lördag Moskva 3 Vi har provianterat på J...

Lördag Moskva 3 Vi har provianterat på Jelisejevs Saluhall, Harrods släng dig i väggen. Ska vi leva på vad vi tyckte oss ha råd med där så blir vi smala till vi kommer hem.

Lördag Moskva 2 Har varit på Tretiakov ...

Lördag Moskva 2 Har varit på Tretiakov galleriet o tittat på rysk konst. Hela ovanvåningen var översatt till engelska men nedervåningen har de inte hunnit med. Såg en fantastisk tavla (av Ivanov, tror jag) med en grupp kvinnor i röda klänningar o sjalar som dansade, The Whirlwind. Jag blev så glad av att se den, de såg så lyckliga ut.

Lördag Moskva 1 Det gäller att ha resvan...

Lördag Moskva 1 Det gäller att ha resvana här. Vi har nu åkt tunnelbana kors o tvärs. Vi har jobbat hårt på att identifiera ryska bokstäver o se likheten mellan de på skyltarna o de på kartan. Det går sådär.

Av någon anledning har inte alla sms gått ...

Av någon anledning har inte alla sms gått att skicka. Här följer det sista från Moskva i småbitar. Info från i lördags således.

Är betydligt svalare här. Folk utanför fön...

Är betydligt svalare här. Folk utanför fönstret har fliströjor här. Tveksamt om det blir något bad i Bajkalsjön.

Vi är nu i Omsk så vi har kommit ganska lå...

Vi är nu i Omsk så vi har kommit ganska långt Första delen av vår resa slutar i Irkutsk.

Att åka till Peking är strax under 700 m...

Att åka till Peking är strax under 700 mil o tar knappt sju dygn Vi har nu sovit två nätter på tåget o har fortfarande inte koll på var vi är. Just nu är det te o bok som gäller.

Nu har vi pratat med ett schweiziskt - ame...

Nu har vi pratat med ett schweiziskt - amerikanskt par i restaurangen. De ska göra ungefär samma resa som vi. Maten var god men mäktig, betydligt över förväntan o inte allt för dyr, knappt hundra kr per person.

Har tillbringat eftermiddagen med att sova...

Har tillbringat eftermiddagen med att sova, underbart. Vi har ingen aning om var vi är eftersom vi inte kan läsa namnen på stationerna. Tåget marschar enligt guideboken i ca sextio km i timmen, vilket verkar rimligt. Landskapet börjar bli lite mer kuperat, kanske närmar vi oss Uralbergen?

Tjugofem grader härinne, behagligt.

Har nu läst ut min första bok o diskat mug...

Har nu läst ut min första bok o diskat muggarna med bl a vodka efter pulversoppa Lite rastlös Nu man ska varva ner?

Vi läser sover o dricker te. Laddar nu tel...

Vi läser sover o dricker te. Laddar nu telefonen i korridoren.

Utanför fönstret ser det ut som i norra ...

Utanför fönstret ser det ut som i norra Sverige, lövträd, mycket björk, barrträd o mjölkört. Ganska mycket åker o äng o en hel del promenerande ryssar. Just nu står vi stilla i en liten ort. Har inte passerat Uralbergen

Lisa har just fått in stekta ägg o skink...

Lisa har just fått in stekta ägg o skinka, ser gott ut men jag är nöjd med bröd, yoghurt o lite te. Har sovit som en sten o kunde gärna sova lite till. Britsen väldigt högt upp men har staket på sidan. Luftkonditioneringen stängdes av inatt. Det finns bara en liten vask, ingen dusch. Toaletten helt ok, ser ut som om allt släpps ut på spåret fortfarande.

Nu har vi sköljt ur våra nyinköpta camp...

Nu har vi sköljt ur våra nyinköpta campingmuggar med citronvodka. Jag drack upp min men Lisa sköljde fingrarna med sin Champagnen måste varit varm för innan Lisa hann säga Luta den inte mot fönstret for korken av som ett pistolskott o en lampa i taket slocknade Det blir nog bra dethär.

Alltså, vi har luftkonditionering. Detta ...

Alltså, vi har luftkonditionering. Detta är ju nästan onödigt bekvämt. Och vi har en egen kupe. Fyra dygn utan att behöva göra någonting, känns som rena himmelriket. Och filmen rullar på utanför fönstret...

Har nu försökt muta den kvinnliga konduk...

Har nu försökt muta den kvinnliga konduktören med en svensk kortlek Hon ville nog ha pengar Hon ägnade onödigt lång tid åt att titta på våra biljetter Å andra sidan såg hon inte att min tågbiljett hsr fel passnummer, man får vara glad

Tåget rör sig! Vi är på väg!

Helfigurspegel i dörren Varför? Vi ser u...

Helfigurspegel i dörren Varför? Vi ser ut som om vi är inoljade men det är bara svett Har fått rena handdukar! Kan det tyda på tvättmöjligheter? Eller är det istället för täcke?

Vi försöker återgå till normal tempera...

Vi försöker återgå till normal temperatur. Istället för kamning torkar jag svetten ur pannan Om jag sitter helt stilla blir det kanske svalare Eller är det bättre att plocka fram den ryska champagnen?

Nu är vi på tåget. Här är jättefint. Mangl...

Nu är vi på tåget. Här är jättefint. Manglad duk, rena lakan, egen matta o TV.

Nu är det bara trettiofem grader varmt. Kl...

Nu är det bara trettiofem grader varmt. Klockan är halv nio.

Världens svettigaste taxichaufför körde...

Världens svettigaste taxichaufför körde oss till stationen med körstil som om han stulit bilen Dyrt var det också Inte konstigt att man ser få taxibilar. Nu sitter vi här i solen och väntar på tåget Det är fyrtio grader varmt.

Ha! Det finns ju business avdelning pa hotellet!

De har dock inte oppet just nu, klockan ar 03.54 har. TVn gick igang mitt i natten och sedan var det omojligt att sova. Sitter nu pa golvet i den lilla forhallen till vart rum for att inte stora Lisa.

Det ar val vid den har tidpunkten man ser livet som klarast? Eller det ar da man ska vara glad att man lever eftersom manga dodsfall intraffar vid denna tidpunkten (tack for den Asa! :-))

Naval, hur den an ar med den saken, detta verkar bli en blogg helt utan bilder. Sa var det ju inte tankt och dessutom tar jag ju en mangd bilder hela tiden, sa det kanns helt bakvant. Det far val bli bilder i slutet av bloggen istallet, nar vi kommit hem.

Overhuvudtaget ar designen pa den har bloggen under all kritik. Kan man ga en bloggkurs? (Garna pa ett exotiskt stalle om nagon blir inspirerad att anordna en.) Det galler att lara sig att gilla laget, nu far det vara sahar, man kan inte vara bast pa allt. Tillrackligt bra, heter det. Annars kan man inte lamna tva tonaringar och ett hem i kaos for att aka transsibiriska jarnvagen. Da maste man stanna hemma och stada garderober och jaga ut ungarna i skogen. Lite likgiltighet ar bra ibland, om basen ar karlek. Man kan inte curla hur mycket som helst. Lite skrap har och dar kombinerat med nagra uppfyllda drommar da och da, da blir det bast for alla parter.

Haftig omstallning fran slutspurt pa jobbet till sightseeing i Moskva. Lordag kvall, dvs ikvall, gar taget mot Irkutsk. Ska bli mycket spannande att se hur det ser ut och fungerar. Ska kanske forsoka sova lite innan dess...

Nu har vi gjort Kreml!

Nu har vi gjort Kreml. Allt skyltat pa ryska, ingen engelsk oversattning nagonstans. Fantastiskt tjusigt, oerhort varmt, skulle gissa pa ca 35 grader, blir manga drickapauser. Verkligen otroliga byggnader med sina lokformiga kupoler i guld. Gummor och aven yngre modrar i sjalett, man i gammaldags klader och praster med langa skagg - de maste vara varma i sina svarta prastklader. Tva hollandska turister och massor med kineser, nagra spanjorer.

Var i Moskva 1992, da hade vi fika med oss till lunchen for det fanns fa matstallen. Skyltfonster minns jag inte. Man stod i en ko for att se vad man skulle kopa och en annan for att betala. Koerna gick inte fort. Nar jag hade kopt 5 traagg och betalat dem gick jag glatt tillbaka med kvittot for att hamta mina agg. Tyvarr, du har betalt 50 ore for mycket sa du far stalla dig i kassakon igen, annars blir det fel i papperna. Tja inget kundvanligt satt.

Idag kanns Moskva som vilken storstad som helst och just nu fick vi in var bestallda kaviar sa nu ar det fardigbloggat for tillfallet :-)

Har druckit hur många liter som helst ida...

Har druckit hur många liter som helst idag och allt har kommit ut genom huden. Efter Kreml har vi shoppat souvenirer längs Arbat, sedan var det skönt med en båttur längs floden. Sitter nu genomsvettiga på en uteservering och väntar på borsch och pannkakor med kaviar. Ska bli underbart med en dusch o hårtvätt. Pratade med en tjej i en affär idag vars syster bor i Sollentuna. Hon menade att det är ovanligt varmt just nu, bra för annars förstår jag inte vad det är för fel på att åka transibiriska i februari, även mammor kan hitta ett korn ibland. Idag har vi tittat efter ett Internetcafe eftersom det är problem med att få fram en del sms. Det verkar vara helt okänt här eller så har vi bara varit på fel ställe. Det lär dock knappast bli bättre på tåget.

Fortfarande på morgonen kommer kvinnorna ...

Fortfarande på morgonen kommer kvinnorna i 1 dm höga klackar. Kanske har de inte sovit än. Känner mig ensam om mina bekväma tevasandaler. Två timmars tidsskillnad fick oss nästan att missa frukosten. Hotell Budapest bra o centralt beläget, vi promenerar till Röda Torget. Varmt är det:-) Engelskan här är mycket begränsad men ett leende o kroppsspråk fungerar bra. Några är verkligen hemskt buttra o det gäller - så mycket jag nu har hunnit se - att lägga på stora charmen så att de kommer av sig i sin butterhet. Såvitt jag kan se är vi de enda svenska damerna i våra bästa år och vi är väl tillräckligt exotiska för att komma undan med annorlunda beteende. Ska tilläggas att många är väldigt trevliga.

Sitter precis utanför ett nöjesställe f...

Sitter precis utanför ett nöjesställe för män Väl skyltat, inget hysch hysch här Finns ett ställe till några meter bort på vår gata Någon som kan tipsa Littorin?

En första runda i Moskva har vi lyckats m...

En första runda i Moskva har vi lyckats med efter flyget hit idag Har också tagit oss runt i tunnelbanan med full packning, bytt linje och läst vägbeskrivningar på ryska Som tur var hade vi en broschyr på hotellet så vi kunde peka och mima vilket gick alldeles utmärkt Både Lisas o min ryska är obefintlig så när som på tack och skål (kan man komma långt med). Nu sitter vi o väntar på mat 50 m från hotellet o sedan blir det inte mycket mer än lite planering inför morgondagen. Fotona jag mmsat till bloggen verkar inte gå fram men det är tveksamt om det blir en teknisk analys av detta just nu, får nog ha lite semester först. Kan berätta att ni missat bilder på Vasilijkatedralen (magnifik i solen) samt Gum.

Två tanter på rymmen Nu har Lisa och jag...

Två tanter på rymmen Nu har Lisa och jag lämnat våra familjer till sina aktiviteter och är på väg ut på vårt stora äventyr Den mest kritiska delen av resan gör vi nog just nu - ska tåget kunna köra hela vägen i värmen (byt ut mot snö/kyla/löv på spåret etc om du åker annan årstid). Efter en intensiv period på jobbet är det skönt att komma iväg.

Resfeber Inte klar på jobbet. Inga biljett...

Resfeber Inte klar på jobbet. Inga biljetter. Passet fortfarande iväg för viseringar. Mycket att packa liten ryggsäck. Börjar nog få resfeber...