Tetur, norra och västra kusten San Miguel

Tetur

Idag var planerna att ta oss till tefabriken på norra delen av ön, titta på Europas enda teproduktion och sedan gå en led där. Te produceras här sedan artonhundratalet och på ungefär samma sätt, två maskiner är datoriserade men annars görs det mesta för hand. Vi provade både svart och grönt te men fastnade för det svarta Pekoe-teet. Förutom te fanns bok om Azorerna samt diverse likörer att köpa. En likör görs av citrusfrukt och bjuds till jul som Jesusbarnets heliga urin. En sådan flaska kan man ju inte låta bli att köpa med sig hem!

Det kändes inte alls kul att vandra i omgivningarna och istället körde vi mot orten Ribeira Grande, som är näst största staden på San Miguel. Vägarna erbjuder rikligt med utsiktsplatser som är sevärda och det blev en del stopp på vägen. Vissa av oss är mer entusiastiska än andra.

Hittade av en slump en keramikfabrik som erbjöd främst väggprydnader. Många väldigt religiösa och det kändes inte alls aktuellt att sätta upp något sådant i Sverige. Här finns många hus med den typen av dekorationer men de fungerar också som gatuskyltar och namn på utsiktsplatser.

Tankade någonstans på vägen och köpte en kaffe ”to go”. Det blev en espresso i något liknande ett snapsglas i cellplast! Nåja, vi delade och fnissade.

Väl framme i staden fascinerades vi av saltvattenbassängen och poolerna precis vid havet. Fantastiskt ställe och en underbar plats att bada på. Vi såg dock bara en person som nyttjade badet idag. Vi gick en sväng i staden och hittade äntligen ett vettigt matställe! Bröd och lokalt gjord ost följdes av gott kryddat fläskkött med pommes frites. Igen en pytteliten kaffe på detJ

Vi såg många Halloween-klädda idag och utsmyckningar både på hus och i fönstren. Staden ganska mysig och fantastisk utsikt över Atlanten. Och ett hus med tre altaner till salu med utsikt fritt över hav och pooler… Visst renoveringsbehov. Många hus vi passerar har s k högt i tak och öppen planlösning.

George pratade på och kartläsningen rann ut i sanden så jag tog vägen fortsatt norrut runt hela västra sidan av ön som nästan helt täcktes av ett moln idag. Bland annat besökte vi orten Monsteiros där det fanns väldigt vackra vyer. Körning hem i dimma på slingrande vägar var påfrestande.

Lagoa das Furnas

Route 10 Lagoa das Furnas

Idag tog vi motorvägen till Lagoa das Furnas, Lövlands tripp nummer 10. Vi började vid de heta källorna, Caldeiras, vid norra sidan av sjön och gick sedan helt enkelt runt sjön motsols.

I början av vår tur småregnade det och både regnjacka och sydväst kom till användning. Ganska fort kom solen fram och vätan uppifrån försvann. Efter att ha passerat bland annat en bambugång hamnade vi i gungan hängande från ett väldigt tjusigt, stort träd. Det var underbart att sitta där. Vi åt lite snacks med vatten och filosoferade om vänliga träd. Utsikten över sjön badade i solljus och jag hade kunnat sitta där hur länge som helst.

Runt hela sjön fanns olika träskulpturer på fallna gamla träd, tillkomna i en tävling 2012.

Kyrkan José do Canto hade behövt en genomgripande renovering men jag tror att det skulle vara väldigt jobbigt att bo på en så liten ö som San Miguel, så den uppgiften får anstå till någon annan.  En mängd vackra hus i olika skick fanns sedan på högersidan av bilvägen. Tillfartsvägarna leder rakt upp med väldig lutning och de mossbeklädda vägarna hoppas jag de rensar innan någon tar sig uppför, annars måste det bli rena halkbanan. Synd att husen får förfalla!

Det var en ganska behaglig promenad på ca 5 km utan någon som helst lutning för oss. Tillbaka vid bilen fanns toaletter men restaurangen var tyvärr stängd, liksom alla andra restauranger vi sett. Vi tog oss in till den lilla staden Furnas men beslutade hoppa över bad bland heta källor och kände heller ingen lust att hoppa in på någon pub. Tog oss tillbaka till vårt kära shoppingcenter, åt och jag sitter nu på balkongen, tittar på någon enstaka surfare och en segelbåt som parerar svallvågorna efter en tungt laddad båt som skulle kunna vara en valskådarbåt? Himlen skiftar i ljusblått, blekrosa och gråvitt och vågorna dånar mot stranden. Här är verkligen vackert och det måste vara alldeles underbart på sommaren när hela ön blommar.

Dagens sista bild är från Porto Formoso på norra sidan av ön, kunde inte motstå en liten tur ner mot hamnen men hela byn var enkelriktad och körningen inte helt enkelt, det blev aldrig något stopp där men ett foto från utsiktsplatsen.

Tur 2 Vista do Rei - Sete Cidades

Väldigt skönt med tidsskillnad, trots att vi sover länge är vi uppe redan vid åttatiden. Idag var det dags för Lövlands tur nummer 2, Vista do Rei – Sete Cidades. Vi tänkte dock öka den lite så att vi kom tillbaka igen och i slutändan blev det inte alls som det var tänkt, tror vi.

Vi körde mycket riktigt till Vista do Rei, berömd utkikspunkt där vi såg öns första souvenirförsäljare. Utsikten var tjusig. Vi vek snabbt av mot en gul/röd markerad skogsväg och hasade oss ca 300 höjdmeter nedåt, ja, George skuttade och jag var mer försiktig av rädsla för glidande grusmassor. Så småningom kom vi ner i kohöjd och till slut till byn Sete Cidades. Det kom en kvinna som vi tror var från orten och frågade om bussen kommit förbi, konstaterade att stället var urtrist och hoppades att det ännu fanns tid till bussen så hon slapp vänta fyra timmar till nästa.  Vi såg inget som fick oss att tycka annorlunda och det där med öppna affärer och så kan man bara stryka.

Vi satte oss i solen vid sidan om kohagen och åt medhavda mackor och någon bar med nötter. Dags att bege sig bort mot den vackra bron, som verkligen är idyllisk. Finns strövområden åt båda hållen från bron. Vi var emellertid angelägna om att komma tillbaka till bilen så vi valde stora vägen. Dags att gå höjdmetrarna uppåt. Vi gick och vi gick och vi gick och vi gick.

Det fanns många rastplatser där det gick bra att grilla. Det fanns en hel del skogsarbetare. Flera utsiktsplatser passerade vi. En del bilar passerade oss. Vi passerade oändligt med blommor, bland annat Afrikas lilja och miljontals hortensior. Kor var rikliga men inga får och endast ett fåtal getter har vi sett. En enda hund skällde ut oss idag.

Vi gick således runt både Lagoa Verde och Lagoa de Santiago. Stor del av vägen var betong och en del asfalt så våra fötter och ben är nu, liksom igår, ganska trötta. Till slut kom vi faktiskt tillbaka till bilen, trevligt också med toalett på plats och utsikt åt andra hållet ut över Atlanten. En härlig tur fast lite väl mycket bilväg blev det.

Vi körde tillbaka den väg vi gått för att försöka köra nordkanten på största sjön Lagoa Azul men vi lyckades inte pricka in rätt väg utan körde istället till köpcentrat Parque Atlantique för att äta hamburgare och shoppa lite mer proviant. Vi har haft svårt att hitta någon restaurang här. Otippat hittade vi också julklapp till Arvid och skor till George.

Stegräknaren visar på nästan 22.000 steg idag! Dessutom har hotellet skruvat igång varmvattnet så jag ser fram emot hårtvätt och en ordentlig dusch. Därefter planerar vi att hänga i närheten av wifi på hotellet resten av kvällen…

Djungelturen

För att ha någon som helst aning om vilka vandringsleder som kan vara aktuella har jag investerat i boken Vandra på Azorerna av Anita och Birger Lövland. Idag bestämde vi oss för att följa deras route nummer 11 med vandring förbi den lilla byn Sanguinho och vidare till vattenfallet Salto do Prego, det författarna kallar för djungelturen.

Vi tog vår lilla hyrbil och körde till Faial de Terra. Även jag, som är en ganska tålig bilförare, tröttnade till slut på hårnålskurvorna. Hastigheten uppskattar jag till i snitt 50 km per timme. Vägen var väldigt tjusig men blommorna på hortensiorna börjar ta slut, annars ser hela ön ut som en miniträdgård. Utsikten fantastisk från stora delar av vägen.

Väl framme i Faial de Terra fanns ingen risk att gå vilse, det måste vara världens minsta håla. Upp längst vänstra delen av floden och sedan var det skyltat hela vägen. Efter att ha lämnat byns flodfåra bar det brant uppåt på smågatsten och sedan var det omväxlande stig och stenar. Turen blev nog totalt en 7-8 km men pga höjdskillnaderna är vi båda ganska trötta i benen ikväll och jag är glad för mina knäskydd, knäna fick en hel del stryk. Vädret alldeles lagom för vandring, jag gick i lågskor och George i sandaler.

Vattenfallet var ganska pampigt och fallhöjden anges i boken till ca 12 meter.

Eftersom jag inte är någon van vandrare har jag valt ute lite lättare turer. Denna tur går utmärkt att gå med normal kondition och utan alltför många strapatser. Vi mötte några tyskar som inte lyckats gå samma väg som vi pga aggressiva hundar, när vi gick förbi var de dock inlåsta. Vi mötte några skällande exemplar men då vi struntade i dem och gick vidare uppstod inga problem.

Medhavd matsäck i form av vatten, choklad och några bars slank ner både på vägen och när vi kom tillbaka till bilen. Därefter körde vi mot staden Noreste för att äta kombinerad middag/kvällsmat. Det enda vi hittade där var en lokal pub som serverade bönsoppa, vilket inte var riktigt vad vi tänkt oss, så vi handlade bröd, skinka och ost och satte oss i bilen. Gott, även med lite extra droppar blod när jag klantigt nog skar mig rejält i fingret på vår nyinköpta kniv. Därefter tog vi motorvägen tillbaka till hotellet. Solen gick precis ner bakom vågsurfarna på stranden nedanför hotellet.

Såhär bor vi

Kunde inte motstå att ta en bild på bilen. Tänk att ha en så liten bil att det går utmärkt att ställa den på tvären på parkeringen!

Hotellrummet är enkelt, den tredje sängen fick bli Georges garderob. Men utsikten är fantastisk!

Vi har kommit till Azorerna

När klockan ringde 04.30 imorse var jag ganska nöjd att natten bjudit på en extra timme i samband med övergången till vintertid. Är säker på att semesterfirarna som bor i vår lägenhet under tiden vi är borta vaknade när vi skramlade iväg men hoppas de kunde somna om igen. På väg till Lissabon skruvade vi tillbaka klockan ytterligare en timme och ett par timmar senare när vi äntligen landade på Azorerna har vi skruvat tillbaka en timme till.

Gick utmärkt att hämta ut den förbeställda bilen, dock förstår jag mig inte på automatväxlingen som antingen är utsliten eller felanvänd av mig. En Honda Jazz med konstigt framåtläge. Är glad att jag inte frågade biluthyraren vilken sida vägen man kör på Azorerna, då hade han kanske inte vågat lämna från sig bilen. För den som inte vet kan jag berätta att det är högertrafik precis som hemma. Däremot är vägarna betydligt smalare.

Fick också gratis reklammaterial om öarna på turistbyrån på flygplatsen samt en karta.

Vi har bokat in oss på ett enkelt lägenhetshotell, gjort hemifrån, och efter att vänliga människor hjälpt oss med vägbeskrivning hittade vi också hit. Fantastiskt läge precis på stranden. Sitter här vid 20.30 med öppen balkongdörr och det dånar av vågorna utanför.

Vädret är härligt, någonstans runt 18-19 grader. Solen har lyst med sin frånvaro och George, som inte är förtjust i värme, är helnöjd. Alltså är jag också glad. Perfekt vandringsväder. Tanken är att jag ska läsa på om vandringsvägar ikväll men det får nog räcka med läsningen på planet, tidsomställningen och resan gör sitt och sängen kallar.

När vi installerat oss på hotellet körde vi tillbaka in i huvudstaden på ön San Miguel som heter Punta Delgada. Vi körde fram och tillbaka på de otroligt smala (med parkerade bilar fulla) och i nästan samtliga fall enkelriktade gatorna i riktning mot stadens shoppingcenter, där vi åt asiatisk wok och handlade i hypermarknaden, yoghurt, te, vatten och frukt. Frågade efter kall mjölk men det fanns inte. Finns bara behandlad som står i rumstemperatur! Man behöver inte åka långt för att stöta på kulturskillnader.

Tur på Donau

En fin tur på Donau som så småningom blev ganska sval. Måste ju ha med en bild på mig, tyvärr fanns det bara en där jag har en delikat kanapé i munnen. Färden ackompanjerades av en kanadensisk grupp som spelade en särskild slags judisk musik, glad sådan med Havanagila som den enda melodi jag kände igen. Svårt att sitta stilla!

Promenad över Donau

Jag passade på att ta gångvägen under vägbron över Donau, en sida dit och en annan hem. Härligt promenadväder och på andra strandkanten fanns gångvägar, lekplatser och annat trevligt men inte så mycket bebyggelse.

Bratislava

Bratislava har ca en halv miljon invånare och är huvudstad i Slovakien med totalt 5,5 miljoner invånare. Landet bildades 1993 och var tidigare del av Slovakien. Bratislava ligger ca 6 mil från Wien och drygt 20 mil från Budapest och det går bland annat att åka båt på Donau till dessa städer.

Hittade två guideböcker om staden, Thomas Cook pocket guides Bratislava och Bratislava City Guide av Lucy Mallows. Med vår begränsade tid behövdes ingen guide alls, det fanns kartor och broschyrer på plats. I den senare fanns adressen www.slovakia.travel som komplement.

Bratislava var en lagom stor stad för konferens, det gick att promenera runt i stadskärnan som var liten men trevlig. Konserthusets symfoniorkester ska vara en av Europas bästa och teatern såg också imponerande ut. Kanske läge för en kulturresa? Enligt broschyren finns en mängd utomhussporter som går att utöva. Sannolikt åker man inte till Bratislava för matkulturen och inte heller för shopping. Som sagt, en perfekt stad för konferens.

Konserthuset

Symfoniorkestern lär vara en av de bästa i Europa med dagliga konserter. Denna gång blev det dock bara en titt på byggnaden och konsertsalen var stängd - de kanske hade konsert? Alldeles vid sidan av konserthuset ligger operan som såg minst lika pampig ut. Allt i bästa skick.

Middag på Flagship

Enligt servitören var det en gammal biograf men huset har sannolikt använts även som kyrka och politisk samlingspunkt. Den vegetariska maten var soppa förklädd till limpa. Vi andra fick rejäl köttbit (kokt), goda potatis och sauerkraut. Gott, mättande och väldigt öststatsorienterat.

Gamla stan i Bratislava

Vackra hus och fina promenader, shopping sådär.