Nu är det 2011 här! Fyrverkerierna har avt...

Nu är det 2011 här! Fyrverkerierna har avtagit o vi kör en rislampa till innan det är dags för bussen. Hoppas att 2011 blir ett riktigt bra år!

Vi har släppt upp två rislyktor. De är vac...

Vi har släppt upp två rislyktor. De är vackra o stämningsfulla. Dessutom smäller det kolossalt runtomkring oss o ett tiotal meter bort är det full disko. Det är nästan så att sandkornen på Nai Yang vibrerar.

Gott nytt år önskar alla vi som är här frå...

Gott nytt år önskar alla vi som är här från ett molnigt Phuket. Snart dags för nyårsfest!

Fotskrubb o pedikyr på stranden, borde jag...

Fotskrubb o pedikyr på stranden, borde jag göra oftare. Betydligt trevligare med massage. Nu hem med mat till barnen, take away från Savoey.

Tvättfabriken är igång, tror det är femte ...

Tvättfabriken är igång, tror det är femte maskinen som är igång. Fläktarna går för fullt, det är regnigt o bara 26° ute. Ingrid fixar med sina bilder på datorn, jag läser o ungarna pysslar på sitt rum. Snart dags för en tupplur.

Vad sent det blev! Datorn är en trång sekt...

Vad sent det blev! Datorn är en trång sektor o barnen vill gärna ha den, så det gäller att utnyttja tiden. Imorgon blir det en lugn dag o sedan nyårsfest.

Khao Sok, båttur med övernattning

Vi åkte från Morning Mist Resort kl 09.00 och tillbringade ca 1 timme, 65 km, på denna bil. Fläktade skönt.

Utsikt från vår hydda.

Första stoppet efter ca trekvarts båtfärd bjöd på lunch och hopptorn.

På promenad i floden med vår guide Adam, tidigare djuphavsfiskare.

George och Arvid i floden. Finns inga iglar och inga andra otrevligheter i vattnet.

Grottan gav mig en klaustrofobisk känsla och jag stannade utanför. De andra var nöjda med besöket.

Trött blir man!

George och jag delade bambuhydda.

Thailands bästa och största pool utanför dörren.

Att vakna till denna utsikt! Jag vet att jag sagt det hundra gånger, Ingrid, men det var alldeles fantastiskt! Så vackert! Hade det inte varit för att mannen i bambuhyddan bredvid snarkade förfärligt hade det varit tyst och lugnt också!

Tid för en pratstund.

Det är inte så att vilda djur hoppar fram ur buskarna varje sekund utan man får sitta och leta efter dem. Vi hade både nattsafari och morgonsafari, såg inte så många djur som Burton hoppades men några blev det.
Pannkakor med banan till frukost.

Det blev många bilder från fördämningen Cheow Lan Lake. Återkommer med fakta om Khao Sok, en plats absolut väl värd ett besök av många skäl, som jag hoppas framgår av bilderna.

Khao Sok, heldags djungeltur

Långsvansad makakapa, nyfiken på oss

Här åt vi vår medhavda matsäck.

Färden började lugnt på skogsväg, kantad av bambu.

Emy gungar i lianen.

The big banyan tree.

Häftig insekt.

Mr Kai guidade oss genom djungeln.

Av läskburkar kan man göra mycket.

Khao Sok kanottur

Bilder från härligt avslappnande kanottur. Vi såg flera sorters mycket färgglada fåglar, några sorters ormar och makakapor.

Khao Sok, Morning Mist Resort

Hos Nid på Morning Mist Resort hade vi det bra. Jättefin trädgård, god mat och trevliga utflykter.

Khao Lak

På väg till nationalparken Khao Sok stannade vi i Khao Lak. Här kan man tillbringa lite mer tid...

Hemma igen o tvättmaskinen går för fullt....

Hemma igen o tvättmaskinen går för fullt. Vi är osannolikt sunkiga o alla kläder är fuktiga o stinker.

Nästan tillbaka i civilisationrn så tar ba...

Nästan tillbaka i civilisationrn så tar batteriet slut. Vi har en kanonutflykt.

Det är molnigt men regnar inte! Håll tumma...

Det är molnigt men regnar inte! Håll tummarna för att det håller i sig. Skymtade ett kwrstberg gömt i dimmorna från balkongen o en liten gecko sprang över golvet i rummet. Inga mygg hittills. Dags att packa o äta frukost.

Kom i säng lite tidigt igår, vi hade alla ...

Kom i säng lite tidigt igår, vi hade alla lite svårt att somna. De är väldigt ordningssamma här, vi fick skriva upp namn o ålder på en lista för försäkringen och vi skrevs också in i nationalparken o swdan registrerades när vi gick ut. Har inte vågat kolla vädret än men tyvärr låter det son regn. Hoppas det bara är vågskvalp från floden.

Hoppas på uppehåll imorgon, nu regnar det....

Hoppas på uppehåll imorgon, nu regnar det. Vi kommer nog att bli tillräckligt blöta pÃ¥ sjöturen ändÃ¥ …

Sabai, sabai!

Ingrid tog sina tights o drog upp utanpå t...

Ingrid tog sina tights o drog upp utanpå t tröjan upp under hakan o konstaterade förnöjt att det nog skulle hålla iglarna borta. Arvid kontrade snabbt "ja, o killarna också "

En iced mocha o en blågrön drink sitter fi...

En iced mocha o en blågrön drink sitter fint efter en dusch. Vi har svettats så att det gick att vrida ur kläderna. Några ligger istället i poolen. Imorgon ska vi åka ut på en stor sjö i nationalparken, en fördämning, o bo över där en natt. Åker tillbaka till Phuket så att vi är där sent den 30.

Tillbaka igen efter djungelturen som var k...

Tillbaka igen efter djungelturen som var krävande men bra. Trevlig guide, otroliga naturscenerier, hoppas korten blev bra. Guiden lite deppig för att vi inte såg några apor, men så var de där vid vägen o tittade nyfiket på oss. Annars var dagens stora samtalsämne blodiglar som anföll alla utom gamla tanter. Badandet var mycket uppskattat.

Hoppsan vad vi har sovit gott här. Försov ...

Hoppsan vad vi har sovit gott här. Försov oss. Nu är det frukostdags o sedab, efter lpng tid utan någon motion alls, är det dags för heldags trekking.

Nu sitter Ingrid o läser min blogg mittemo...

Nu sitter Ingrid o läser min blogg mittemot mig vid bordet. Modern kommunikation. Imorgon blir det heldags trecking.

Häger, egrett, kungsfiskare, finkar. Fågla...

Häger, egrett, kungsfiskare, finkar. Fåglar i alla färger. Nu tittar vi rakt in i en stor bambuplanta. Dessutom fjärilar, skräddare, makakapor. Thailändare som halade sig över floden. Full action således.

Fullllkomlig avslappning. Är helt slut. Dr...

Fullllkomlig avslappning. Är helt slut. Drinkdags på balkongen mot floden.

Hemma igen efter en fantastisk paddling. T...

Hemma igen efter en fantastisk paddling. Tre kanoter till oss sex personer samt tre thailändare som paddlade. Vi blev lite snopna över att inte behöva paddla själva men det gick bra att vänja sig. Flera olika sorters fåglar, två ormar och en fantastisk växtlighet. Karstberg i fjärran o ibland riktigt nära. Floden ungefär som Rönne å.

Fantastiskt ställe, uteplatser i flera vån...

Fantastiskt ställe, uteplatser i flera våningar. Ungdomarna har varit i den lilla poolen. Vi har ätit gott o allt är vackert upplagt. Ungarna tömt bilen o tagit in grejorna. Vi stressar lite för att hinna ut på kanottur i eftermiddag. Har redan sett en jättesöt ekorre. Dessutom körde vi förbi en elefant på vägen.

Framme vid Morning Mist Resort som ligger ...

Framme vid Morning Mist Resort som ligger ca 500 m från ingången till Khao Sok nationalpark. Vi har två familjerum i en egen bungalow vid floden, hur fint som helst. Enkelt men rent o fräscht. Ingrid vill genast boka en extra natt.

Paus i Khao Lak. Här är gudomligt vackert....

Paus i Khao Lak. Här är gudomligt vackert. Har druckit fruktdrinkar o nu badar vi. Pratar en del om tsunamin. Snart på väg igen.

Tidig morgon igen. Det blåser idag. Louise...

Tidig morgon igen. Det blåser idag. Louise o Knut ska till Similan Island, hoppas det inte blir gungigt. Fint därute. Själv är fet dags att få liv i barnen o förbereda sig på några timmars bilkörning.

Khao Sok Nationalpark

Med tanke på Ingrids långa erfarenhet som reseledare har jag kunnat luta mig tillbaka denna resebokning. Vi har hittat ett förhoppningsvis trevligt boende och Ingrid har laddat ner en massa fakta för att kunna guida mig och alla barnen, George, Arvid, Burton och Emy, genom vildmarkslivets flora och fauna i Khao Sok. Vi planerar också att hyra inhemsk guide under tisdagen för att få ut så mycket som möjligt av turen.

Den som inte kan vänta på bilder och beskrivningar hänvisar jag till www.khaosok.com som är parkens egen hemsida. Jag hoppas att det fungerar att blogga från parken, annars blir det bilder och annat när vi kommer "hem" igen.

Shopping Central Festival o Jim Thompson Outlet

Dagens skörd av kuddfordral. Kommer att bli väldigt snyggt i soffan hemma, tror jag. Åtminstone blir det en väldig massa kuddar. Undrar om man kommer att få plats att sitta?

Hurra! Hemma igen. Tyst o skönt. Barnen öv...

Hurra! Hemma igen. Tyst o skönt. Barnen överlevt :-) Nu ska vi hämta oss lite, sedan fixa mat o packa inför de närmaste dagarnas utflykt till nationalparken Khao Sok.

Tillbaka på Black Canyon Vilket gräsligt o...

Tillbaka på Black Canyon Vilket gräsligt oväsen på varuhuset, olika musik på högsta läge i varje litet bås. Jag blir helt slut i huvudet. Nu blir det kaffe innan vi kör hem.

Black Canyon Coffee på Central Festival. V...

Black Canyon Coffee på Central Festival. Vi ser fram emot Jim Thompson, bokhandeln, thailändskt hantverk o apoteket.

Aj, det svider i plånboken på Jim Thompson...

Aj, det svider i plånboken på Jim Thompson outlet men allt är ju så otroligt snyggt. Möbeltygerna är sanslöst vackra men det köpte jag förra gången o de är fortfrande oanvända så där är det stopp. Små väskor, kläder, sjalar, kuddfordral finns också i utbudet.

Ungdomarna har " får stanna uppe så länge ...

Ungdomarna har " får stanna uppe så länge vi vill kväll " o tittar på kul film utanför min sovrumsdörr. Imorgon har de föräldrafritt, Ingrid o jag ska köra på egen shoppingtur. Därefter ska vi köra upp till Khao Sok nationalpark o sova över två nätter. Det ska bli mycket spännande o vi ser alla fram emot det.

Shoppingtur Phuket Town

Burton o Arvid med "The Hats of Smartness"

Ingrid, Burton o Emy i t-shirtaffären

Kul att shoppa, eller hur?

Louise o min favorit-t-tröje-försäljerska "You come every time" Första gången vi träffades var hon gravid, sedan hade hon en baby och nu en ganska stor pojke. Affär mittemot McDonalds.

Phuket Town, Surin-rondellen.

Filial i Phuket Town?

Phuket Town

Kim's massage, mycket trevligt ställe

Hos Kim's massage

Man blir trött av att shoppa, eller hur? Tuff sport!

Ingrid, Burton o Emy ser inte stjärnorna f...

Ingrid, Burton o Emy ser inte stjärnorna för all smog i Chengdu. Därför ligger vi nu 6 personer på thaikuddar på gräsmattan o tittar upp i himlen o äter nybakade kanelbullar.

Sista träffen utanför Kims Massage. Sedan ...

Sista träffen utanför Kims Massage. Sedan stoppade vi in alla 8 o alla nyköpta prylar o hämtmat o körde hem. Dags för Pad Thai o stekt ris på altanen. Står barfota på stenläggningen som nästan bränns under fötterna o tittar på en stjärnklar himmel.

Shopping är en tuff sport. Swensens glass ...

Shopping är en tuff sport. Swensens glass nästa.

Många t tröjor o skjortor senare sitter vi...

Många t tröjor o skjortor senare sitter vi nu o pustar på McDonalds. Phuket Town är varmt men kvinnan i min favorit t tröj affär är väldigt trevlig o ger oss bra priser.

Shopping på marknaden med George. Arvid o ...

Shopping på marknaden med George. Arvid o Burton shoppar själva.

Julafton på Savoey, Nai Yang Beach

Emy och Ingrid, Håkan och Maggan. Vi hann äta allt vi skulle och lite till innan tropikregnet började.

Fortfarande lite svårt att vakna på morgon...

Fortfarande lite svårt att vakna på morgonen. Lätt att killarna hamnar i rytmen väldigt sena kvällar o väldigt sena morgnar, då blir det hopplöst att försöka göra npgot vettigt av dagarna. Idag har barnen önskat sig shopping - de börjar uppenbarligen bli stora, förut har de skrikit i högan sky. Färden idag går till Phuket Town som är lättsam att shoppa i.

Vi har återvänt till huset, fixat fruktdri...

Vi har återvänt till huset, fixat fruktdrinkar o haft en diskussion om Wettexdukar. Julafton är komplett.

Precis efter fina fyrverkerier blev det tr...

Precis efter fina fyrverkerier blev det tropiskt ösregn. Vattentunnan fylldes på några minuter. Vi får avvakta, hyrbilen varit på lagning o vi vet inte riktigt var den står. Barnen ritar på väggen, här är stora väggmålningar!

Jättemätta som man ska vara efter julmaten...

Jättemätta som man ska vara efter julmaten. Vi hae ätit lite olika, hummer, räkor, pizza, vårrullar m m. Nu är färsk frukt på väg och stekt glass. Knut tyckte riset med sötsur sås var bäst. Fruktdrinkar med ingefära, soda o någon öl. Ljum vind o ca 20 m till havet. Vår favoritrestaurang Savoey på Nai Yang Beach, underbart. Vi har överlämnat en bok om Sverige som julklapp.

Har rensat Louise o Knuts kycklingar. De h...

Har rensat Louise o Knuts kycklingar. De har hanterats av en person med en mycket vass kniv helt utan kunskap om kycklingens anatomi. Experttips således ; köp hela kycklingar.

Önskar alla en riktigt God Jul!

Vi har tagit fram thaidynor så Ingrid o ja...

Vi har tagit fram thaidynor så Ingrid o jag ligger nu på varsin bänk runt bordet, jag tittar på orkideer o Ingrid på Budda. Barnen har ockuperat datorn. I eftermiddag blir det glögg, lussebullar o skumtomtar. Dagens enda aktivitet blir att ta sig till stranden o äta ikväll, underbart. Semester!

Slöar o tvättar o pysslar. Ett fåtal julkl...

Slöar o tvättar o pysslar. Ett fåtal julklappar har bytt ägare. Ingrid gav pojkarna en plockad plasthöna som låter något fruktansvärt, nu funderar hon på att göra kycklingsoppa av den. Budda badar i sitt badkar i en liten fontän som vi lyckats få igång trots att den stått stilla i flera år.

Båtutflykt 101223

Båtutflykt till bl a Egg Island med Ying.

Rehabiliteringsprojekt för gibbonapor

Små gibbonapor är otroligt söta. Många turister vill bli fotograferade med en apa på armen, gibbonerna drogas ofta för att klara turistmiljön. En del thailändare vill ha små apor som sällskapsdjur, problemen börjar när apan närmar sig puberteten och inte är lika gulliga längre.

För varje infångad gibbonunge räknar man med nio dödade. Man skjuter oftast mamman och större syskon. Därefter riktar man slangbellan mot apungen som dimper ner från trädet där den sitter, två av tre dör eller blir skadad.

Gibbonerna har varit utrotade på Phuket men tack vare att apor nu kan tas om hand och rehabiliteras har drygt en handfull familjer utplanterats på nytt. Rehabiliteringen består av både social träning och träning i naturen.

Det är värt att ta sig till rehabiliteringscentret för att titta på aporna, de är roliga att se på och det känns bra att veta att det finns engagerade människor överallt. Om du har tre veckor över kan du bli volontär och jobba på centret.

För mer info se www.warthai.org eller www.gibbonproject.org.

Gibbon rehabilitation o Bang Pae Waterfall

Bilder från Rehabiliteringsprojektet för Gibboner och sedan från bad i Phukets högsta vattenfall.

December 2010

Vi är glada att kunna resa från kylan hemma till den nyplanterade gummiplantagen i Thailand - ja, vi bor inte i gummiplantagen utan vid sidan av.

Tonåringarna har snart blötts upp i poolen...

Tonåringarna har snart blötts upp i poolen. Ingrid o jag har handlat några blommor till altanen,det blev mycket mer hemkänsla då. Vi har fått igång internet! Kanske kan det så småningom bli lite bilder till bloggen.

Har snorklat o varit på Egg Island. Jing f...

Har snorklat o varit på Egg Island. Jing fixat fantastisk måltid o nu ligger vi under en palm o slappar. Ett helt gäng tonåringar har funnit varandra o vi har det hur bra som helst.

Frukost o morgonbestyr avklarade, snart da...

Frukost o morgonbestyr avklarade, snart dags för båtutflykt. Saknades folk till båtturen vilket vi fixade direkt när vi anmälde 8 personer. Vi åker med en tjej på området, lite lagom tur hoppas vi, mat ingår. Mycket sololja ingår också.

Har frossat i nybakat bröd från Swedish Ba...

Har frossat i nybakat bröd från Swedish Bakery. Mums!

Vandrade vidare mot vattenfallet där alla ...

Vandrade vidare mot vattenfallet där alla badade utom jag som istället halkade på en klippa och landade i en dynghög. Tillbaka vid poolen, avvaktar lite med att gå in bland sprutmedlet.

Körde ca en kvart till Baen Pae Waterfall....

Körde ca en kvart till Baen Pae Waterfall. Åt god mat på enkel restaurang o hälsade sedan på hos gibbonaporna. Rehabiliteringscentrat är alltid intressant att besöka o de söta, misshandlade aporna var pigga o klängde runt i sina burar. De sjöng vackert för oss.

En långsam morgon med dopp i poolen. Har i...

En långsam morgon med dopp i poolen. Har inte lyckats få igång internet Pest control på väg, vi har ganska gott om myror. Barnen diskat. Slött o skönt.

Slog just ihjäl en blodig mygga. De söta "...

Slog just ihjäl en blodig mygga. De söta " små " pojkarna i sovrummet bredvid mitt har inte träffats på ett halvår o har massor att berätta för varandra, inte minst roliga historier. Är sömn överskattat?

Ingrid, Burton o Emy tog båten från PhiPhi...

Ingrid, Burton o Emy tog båten från PhiPhi Island till Phuket Town. Så kul att träffas igen! Inte lika kul att köra dit, en timme dit o sedan 45 min irra runt när skyltningen tog slut. Har kört i Phuket Town många gånger, de flesta gånger kör jag fel. Nu spaghetti o kycklingen frpn igår, tvättmaskinen igång o sen blir det ännu en tidig kväll.

Väckt av George som tyckte det var dags at...

Väckt av George som tyckte det var dags att gå upp 8,30, helt ok. Gummiolantagen har växt till sig, nyplanterade plantor fg jul är 3-4 m nu men smala o glesa. En man går o ansar dem o klipper bort blad. Småpyssel o uppackning i förmiddag.

Har utfordrat tiken Snusan med kycklingres...

Har utfordrat tiken Snusan med kycklingrester. Den nya hanen Bamse hsr inte hittat hit än. Tandborstning o nattinatti återstår. Vi är supernöjda att vi orkat vara vakna så länge efter lång resa o sex timmars tidsskillnad, klockan är halv nio på kvällen här i Thailand. Godnatt!

Åt på stranden o har nu varit på Tesco o s...

Åt på stranden o har nu varit på Tesco o storhandlat. Blir dopp i poolen o sedan rensning av färdiggrillad kyckling, sedan blir det inget mer idag. Vi är supertrötta!

AirBerlin helt ok men väldigt skönt att ko...

AirBerlin helt ok men väldigt skönt att komma fram. Lagom varmt o lite mulet här på Phuket. Louise o Knut också anlänt, de flög Thai. Ska nu masa oss ner till stranden o äta lunch. Biluthyraren lämnade glatt över bilen till mig o sa att vi kunde skriva kontraktet senare. Det känns väl som det är dags att ta itu med det också. Mest av allt känns det snurrigt med tidsomställning o lång flygtur, George har redan somnat.

Boarding! Första turen någonsin med AirBer...

Boarding! Första turen någonsin med AirBerlin.

Nu verkar vi vara lite mer försenade än va...

Nu verkar vi vara lite mer försenade än vad vi var tidigare.

Vi äter godis också. Minst lika ivrigt som...

Vi äter godis också. Minst lika ivrigt som vi hänger oss åt de tidigare beskrivna aktiviteterna :-)

Har äntligen läst ut Al Quaida o vägen til...

Har äntligen läst ut Al Quaida o vägen till den 11 september som legat halvläst sedan förra resan. Nu dags för Lisas fina julklappsbok med fin gåvoskrift. Tack! Jag ser fram emot att läsa den!

Flyget en timme försenat (hittills) - elle...

Flyget en timme försenat (hittills) - eller, som George säger, det här börjar nli tråkigt. Flygplatsdelen där vi sitter är ungefär som Ängelholms Flygplats, golvfasta stolar o inte mycket mer. Killarna är jätteduktiga, vi läser, lyssnar på musik o spelar datorspel.

Konstig flygplats, Berlin Tegel. Ingen sky...

Konstig flygplats, Berlin Tegel. Ingen skyltning om nånting. Tomma flaskor överallt o inte fräscha toaletter. Nu har vi checkat in men får inte gå genom säkerhetskontrollen Jag trodde det var ordning o reda i Tyskland?

SAS avgick i tid Vi är nu i Berlin En myck...

SAS avgick i tid Vi är nu i Berlin En mycket förvirrande flygplats Var tvungna att gå utomhus en lång stund o det är vi inte klädda för. Får checka in om 1,5 timmar Sitter o myser på ett kafe o hoppas de inte tvingar oss att äta, har vi redan gjort. Arvid har konstaterat att tysk senap är stark.

Konstigt att inte tågen kan gå när man har...

Konstigt att inte tågen kan gå när man har som minst lust att köra bil. Kommunala transportmedel är dock inte att tänka på nu så det fick bli bilen via snöig motorväg till Kastrup. En timmes kö till checkin, har sällan sett så mycket folk här men det gick snabbt i säkerhetskontrollen. Två tonårssöner o jag sitter nu o äter lussebullar o funderar på om flyget kommer att avgå i tid.

Gamla bilder Thailand

Lästips Thailand

Jag är nästan löjligt förtjust i Thailand. Här finns allt. Genom åren har många böcker blivit genombläddrade och en hel del lästa också. Det blir en hel del tips...

Guideböcker

Första klass reseguider har naturligtvis gjort en bok om Thailand som kan vara bra för förstagångsbesökaren. De har också en som specialiserat sig på Thailands öar och stränder.

Gällande Thailand föredrar jag faktiskt Willmaguides böcker om Thailand och Phuket & Krabi, i synnerhet den senare har en mängd initierade tips.

Britt-Marie Bergman är bosatt på Phuket och har skrivit Resa i Thailand En guide till landet och kulturen.  Även Bertil Lintner och Susanna Asklöf har skrivit en informativ bok, Thailand mer än sol och stränder.

En lättläst bok med många konkreta tips har Hélène Benno skrivit i Bangkok - bra, bättre, bäst.

Thailändsk kultur

Sightseeing av Rattawut Lapcharoensap är en samling noveller om thailändskt liv. Stundtals plågsam men mycket läsvärd. En måste-bok!

Elayne Clift har skrivit Achan A Year of Teaching in Thailand. Den här boken gillade jag jättemycket! Elayne undervisade ett år i Chiang Mai och skriver om olika små och stora händelser. Det blev många skratt! Det är bara att inse att våra kulturer är väldigt olika och det är inte lätt att förstå varandra med så olika utgångspunkter.

Det finns många böcker med råd om hur man ska bete sig i Thailand som utlänning. Intrakulturell kommunikation fanns det en kurs som jag tänkte att jag skulle läsa någon gång, det har dock aldrig blivit av. Istället blev det dos & don'ts in Thailand av Yee & Gordon, Thai Culture and Society av Welty och Living in the Thai Countryside av Kolmodin. Finns massor av sådana här populärböcker på flygplatser och i bokhandlar i närheten av turister.

Very Thai Everyday Popular Culture  av Cornwel-Smith har korta avsnitt med en bild och en liten text kring olika teman. Välarbetad.

Coffe-table böcker

Vad är det svenska begreppet för detta? Folianter? Böcker att dregla över? Blytyngder till resväskan? Tja, det är denna typ av böcker som jag gärna kommer ut med från alla möjliga och omöjliga ställen. Om precis vad som helst kan man göra en bok. Vet att jag hade en bok om lim liggande på ett ställe som man besöker lite då och då och där man har tid att sitta och filosofera en stund, och den blev faktiskt utläst. Den vill jag dock inte rekommendera...

Två små böcker i denna genre är Photo Hobby av Waranun Chutchawantipakorn och typiskt thailändskt av Peter Lydén. Trevliga att bläddra i.

Luca Invernizzi Tettoni har gjort många MYCKET fina böcker om Thailand. De befinner sig definitivt i dreggel-facket. Särskilt kapitlet Rustic Chic på sidan 80 i Contemporary Thai har fått mig att dregla flitigt. Såå snyggt! Mörkt trä och handvävt tyg i indigo med handflätade korgar som dekoration. Allt lite nonchalant upphängt. Brunorange inslag i tyget. Lugnt och svalt intryck med sol i bakgrunden. Och naturligtvis i ett thai-hus av teak. Classic Thai och Chiang Mai Style är inte heller illa... Tillsammans med William Warren har han gett ut Arts and Crafts of Thailand för den som verkligen vill fördjupa sig i thailändskt hantverk.

Både Warren och Luca Invernizzi Tettoni är inblandade i Jim Thompson The House on the Klong. Bäst är dock att besöka huset i Bangkok eller någon av Jim Thompsons affärer. Kommer mer info om var man kan hitta både affärer och outlet (mycket mer skonsamt mot plånboken) i ett senare avsnitt om shopping.

Sevärdheter

Thai Heritage World Heritage av Ptt Exploration and Production Public Company Limited börjar närma sig blyvikt för resväskan. Fantastiska bilder och kan inspirera till många resor över hela Thailand. Så mycket att se, så lite tid...

The National Parks and other Wild Places of Thailand av Stephen Elliott och Gerald Cubitt kan också inspirera till att lämna hotellområden och turistpooler.

Tsunamin

Det tog lång tid från det jag köpte Pigge Werkelins och Lena Katarina Swanbergs bok Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak tills dess jag läste den. Man måste liksom ladda och vara på ett speciellt, ganska tåligt, humör för att orka med att ta itu med den. Thailand är så mycket mer än tsunamin men för många svenskar är detta den enda vinklingen. Boken var betydligt bättre än vad jag förväntat mig och jag är glad att jag har läst den och tagit del av vad många upplevde. Välskriven är den och mindre sensationslysten än vad jag trodde.

Det finns många böcker om Thailand både i svenska bokhandlar och på nätet. Flygplatser i Thailand har bra sortering. På Central Festival i Phuket finns en bra bokhandel med fina böcker om Thailand och Asien och priserna är helt OK jämfört med i Sverige. Tänk dock på att övervikten på flyget kan kosta...

Wadi Rum

En av de vackraste platser jag någonsin besökt.

Wadi Rum är ett skyddat ökenområde strax norr om Aqaba. Det går bra att ta sig med taxi eller egen bil till Visitor's Centre - kanske är du nöjd med att gå omkring här, titta på den fantastiska utsikten och Seven Pillars of Wisdom, ett berg uppkallat efter Lawrence of Arabia's bok? Det lär också finnas en film att se och så finns de eviga souvenirshopparna här. Lunchen god och toaletterna helt OK.

Därefter kan man transportera sig vidare in i öknen via kamel, häst, jeep eller till fots - att vandra här måste vara mycket udda, det gäller att ha gott om både vatten och tid. Är man intresserad av klättring går det bra att tillsammans med guide bestiga något av bergen i området.

Vi hoppade på en jeep-tur, träffade en beduin på plats, ingen förbokning vilket fungerade utmärkt. Han körde oss till Rum village, tja, stad och stad, en samling hus i samma färg som öknen. Där bytte vi chaufför (han hade många bröder men familjerna har ju många barn så det var kanske sant) och bil, från stängd bil med sandstänkta rutor till öppen jeep. Vi valde en relativt lång tur och eftersom turen inkluderade stopp på naturskönt ställe vid solnedgång var den stackars chauffören tämligen stressad och körde så att inälvor och även ytligt sittande delar (finns många sådana uppenbarligen) skumpade runt alldeles kolossalt. Visst finns det en bantningsmetod som innehåller vibrationsplattor - en vindil i jämförelse med detta.

Vi besökte Lawrence of Arabias källa, en sanddyn, en klyfta, en klippa med inskriptioner, en stenbro, ja, en massa olika ställen. Vi hann i tid till solnedgången och platsen var verkligen väl vald! Se bilder under "Bilder Jordanien".

Vad var det då som var så vackert? Den vidsträckta öknen, avbruten av höga klippor som reste sig rakt upp. Tystnaden och oändligheten. Solen som sjönk längs turen och färgade öknen först gul, sedan gyllene och till sist rosaröd. Tidlösheten.

Efter vår omtumlande tur genom landskapet avslutades färden i ett beduinläger precis intill en klippa, som enligt vår guide var lika hög som ett 36-våningshus. Ekot studsade. Mörkret faller tidigt, vid 17-tiden, och vi bjöds på sött, starkt te intill en lägereld. Ett amerikanskt par skulle tillbringa natten i beduinlägret, i egen del av "tältet" (avlång "byggnad" av ett slags mattor av gethår). När kycklingen började bli klar lämnade vi och taxichauffören, som var med på hela turen, lägret och tog oss tillbaka till taxin och vidare hem. En natt under oändlig stjärnhimmel i öknen blir förhoppningsvis verklighet en annan gång.

Jeepturen ordnades av www.wadirumtours.com, direkt mail [email protected], mailar ni via hemsidan går mailen om en kille som handhar densamma. Lämnar inga garantier, fungerade för oss.

Det finns möjlighet att se en del djur om man färdas i långsammare takt än vad vi gjorde. Diverse smådjur, harar, rävar m fl, arabisk sandkatt, gaseller, och flera olika sorters fåglar. Det lär även finnas fossiler att beskåda.

Vi var också i Wadi Rum på beduinfest en kväll, även härifrån finns bilder. Får och kyckling tillagade i flera timmar nedgrävda i sanden, serverades med olika röror och grönsaker, mycket gott. Underhållning av magdansös (var väl sådär men jag tillhör väl inte rätt halva av mänskligheten) och kamel (ridning för den som ville).

Petra var oerhört häftigt men det är nog vår tur till öknen som stannar längst i hjärtat, kanske för att den delvis var oplanerad och kändes mer genuin än turistmagneten. Därmed inte sagt att den är att föredra men åker man så långt kanske det finns tid för båda?

Jordanien

Jordanien ligger i Mellanöstern och gränsar till Aqabaviken i söder, en del av Röda Havet, Israel, Syrien, Irak och Saudiarabien. Huvudstaden Amman ligger i norr någon timmes bilfärd från Döda Havet. Aqaba, hamnstaden i söder, är den enda som har havskust.

Jerusalem är beläget precis vid gränsen till Jordanien och en mängd andra platser med anknytning till bibeln finns att besöka, bland annat platsen där Moses dog och platsen där Jesus döptes.

Ett av världens nuvarande sju underverk, Petra, är beläget i söder, se separat artikel. I norr finns Jarash, en grekisk-romansk stad. Döda havet kan inbjuda till ett tidningsläsande bad och öknen Wadi Rum finns också i separat artikel.

Det ottomanska riket och araberna har varit i fejd om Jordaniens område, arabrevolten beskrivs livfullt och kanske något vinklat i Lawrence of Arabia. 1948 blev Jordanien självständigt och har sedan dess varit en monarki. Första kungen var Kung Abdullah och han sonson, Hussein, var den längst regerande kungen i området. Han hade fyra fruar, den mest kända är sannolikt drottning Noor, som bl a skrivit en självbiografi som jag ännu inte läst. Nuvarande kung, Abdullah II, är gift med drottning Rania som bl a arbetar mycket för kvinnans ställning - det finns en del att göra med våra mått mätt.

Jordaniens främsta näring är transporter, landet har i årtusenden varit en knutpunkt för handel mellan Asien, Europa och Afrika. Aqaba är landets hamnstad med närhet till Suezkanalen, en frihandelszon med 7% moms istället för 17% som i övriga landet. Utbildning exporteras och det finns många olika universitet i landet. Fosfat utvinns och säljs till gödning. Turism är en allt viktigare inkomstkälla och landet har mycket att erbjuda.

Arbetslösheten är hög, officiellt ca 15%, i verkligheten kanske dubbelt så stor. Islam är den vanligaste religionen (ca 97%) och endast en minoritet av kristna finns. Det är vanligt att män har flera fruar, upp till fyra stycken, vår taxichaufför tyckte dock att det räckte med en huvudvärk. Familjerna har många barn (taxichauffören hade 8 barn och 11 barnbarn) och därför arbetar de flest kvinnor i hemmet, trots att många numera har universitetsutbildning och man har hög läskunnighet. Många palestinier har flyttat till Jordanien från Israel och många flyktingar har också kommit från Kuwait i samband med kriget där.

Vi träffade nästan inga kvinnor som arbetade, någon enstaka fanns i hotellreceptionen. I övrigt var all hotellpersonal, serveringspersonal på restauranger, affärsbiträden, guider mm män. Naturligtvis såg vi jordanska (tror vi) kvinnor, några i burka, många i slöja, en del västerländskt klädda. Badmodet var intressant, alltfrån långa byxor, långärmad tröja med hätta i badmaterial till bikini. Dessutom fanns det mängder med gästarbetande filippinska kvinnor på hotellet. Av alla blev vi trevligt bemötta.

Maten var god men inte världsbäst. Hummus, kebab, ökenstekt får, goda grytor och grönsaksblandningar, otroligt söta bakverk och efterrätter. Ingen risk för att inte bli mätt som turist - i så fall beroende på att herrarna på hotellet hade svårt att få tummarna loss och verkligen servera maten inom vettig tid. Alkohol finns att tillgå, bland annat hittade vi ett lokalt vin på flygplatsen som var helt OK, priser som hemma.

Landet består av öken och klimatet är hett under sommarmånaderna med behagliga höstar och vårar, lite svalare under vintern med utmärkt "turist"-klimat i söder förutom under den varmaste perioden. I söder regnar det sparsamt men vatten finns naturligt i underjordiska förråd. Vi hörde ingenting om vattenransonering och det fanns gott om vatten i duschen men naturligtvis är det en ändlig resurs. Uppodling görs av öken och en del grönsaker odlas framgångsrikt, bland annat tomater.

Shoppingen bestod av smycken, sjalar, vattenpipor, hantverk mm. Ingen höjdare i mina ögon.

Vägarna var välhållna och trafiken hanterbar.

Petra

2007 utsågs världens nya sju underverk och Petra är ett av dem. Övriga kan du hitta i min länk nere till höger på sidan. Kanske vet du redan vilka de är?

Jordanien ligger strategiskt mellan Asien och Europa, mellan Röda Havet och Medelhavet, och redan för flera tusen år sedan var det en knutpunkt för karavanhandel med siden, kryddor, rökelse, myrra, guld, silver och ädla stenar. Jordbävningar, vatten, vind och regn har format sandstensbergen till ett skyddat tillhåll för tidiga handelsmän.

För att komma till Petra går man genom siken, en ca 1,2 km lång klyfta, på sina håll bara någon meter bred, med upp till 80 m höga sandstensberg vid sidorna. Längs klippväggarna löper på ena sidan en öppen vattenkanal och på andra sidan en vattenkanel inbyggd med keramikrör. Detta är en naturlig plats för att ta ut tullavgifter från besökare.

Nabateerna var från början ett arabiskt nomadfolk och bebodde Petra från ca 300 år f. Kr. De har hackat ut gravar och tempel från sandstenen. Sannolikt har de börjat uppifrån på templet och successivt jobbat sig nedåt, på så vis har de kunnat nyttja berget som "stege". En mängd olika stilar, grekiska, egyptiska och arabiska har influerat och gett upphov till vad som kallas för nabateeisk stil. Nabateerna lyckades också fördämma vatten och det är de som gjort vattenkananlerna som beskrivs ovan.

Vid tiden för Jesu födelse fick romarna allt större inflytande. Istället för att karva ut bergsväggarna har de byggt med stenblock.

Gravar och tempel, senare förvandlades en del till kyrkor, har skulpterats och byggts direkt i sandstensväggarna som alldeles naturligt skiftar i en mängd olika färger. Det finns också en amfiteater som formats ur klipporna. Skattkammaren är den mest kända byggnaden och återfinns också på några av mina foton. Även Klostret är välbevarat men i vår grupp var det bara Anneli som tog sig de drygt 800 trappstegen upp och förutom Klostret belönades med en fantastisk utsikt över det vidsträckta området. Det lär finnas drygt 800 olika monument i Petra så den som är intresserad kan tillbringa flera dagar här. Man uppskattar att ca 40% av världsarvet är utgrävt hittills och utgrävningar pågår.

Petra försvann i glömska efter 400-talet e Kr, kanske beroende på att båttrafik blev vanligare, kanske beroende på fler jordbävningar. Schweizaren Burckhardt återupptäckte, utklädd till arab, Petra år 1812. Han avslöjade inte platsen förrän efter sin död.

Idag besöker ca 1.000-3.000 personer Petra varje dag. Man löser biljett i besökscentrat (50 dinarer, ca 550 SEK i november 2010) och kan antingen vandra, rida kamel eller häst eller kanske åka hästkärra in i området som omfattar ca 100 kvadratkm. På sommaren är här olidligt varmt men vid vårt besök i november regnade det en liten aning vilket gjorde utflykten mycket behaglig.

Fram till mitten av 80-talet har beduiner bott i Petra men de har nu tvångsförlyttats till en nybyggd by i närheten. Sannolikt finns det fortfarande en hel del som söker nattskydd i grottorna.