Onsdag 2015-11-18 Luang Prabang, tempel och vattenfall

Frukosten kl 8 visade sig vara god, omelett, bacon, skinka, frukt, toast, te och juice, inte illa. För att orientera oss gick vi ut från hotellet och bort mot floden. Vi följde floden bort till en liten restaurang med utsikt över mötet mellan bifloden Khan River och Mekongfloden. Här beställde vi öl och mangoshake och njöt av utsikten. Vi uppmanades att vara tysta och det kändes inte som ett stort problem, normal samtalston räcker! Fredrik tog en sväng över bambubron och jag tog en mangoshake till.

 

Templet Wat Xieng Thong fick besök och det var slitet men tjusigt.

 

Promenad via de franska kolonialvillorna tillbaka mot hotellet. Vi åt baguetter bland en otrolig mängd baguettesäljare, vars 40.000 kip (44 kr).

 

Dags att göra något med dagen, vi fick tag på en tuktuk-förare och bad att få bli körda till vattenfallet Tat Kuang Si. För 350.000 kip blev det verklighet och det var härligt att sitta på flaket och känna vinden fläkta och se det gröna landskapet passera förbi. Jag fick till och med användning för min medhavda tröja, det är ca 23 grader här när inte solen är framme och morgnar och kvällar kan kräva en extra tröja.

 

Vattenfallet var spektakulärt. Turister badade både här och där och det är tveksamt hur många halvnakna okända människor man vill ha med på sina bilder. Längst upp där det stora fallet var rådde tack och lov badförbud.

 

Lite försäljning vid parkeringsplatsen och sedan var vi på väg igen. Passerade en shopping mall som inte hade minsta likhet med de i Singapore.

 

Vi åt på lyxig restaurang vid floden för vars 50.000 kip (inkl vatten och öl, inte vin som är dyrt) och gick sedan vidare för att få massage. Fotmassage 1 timme kostade 50.000 kip och spanjoren efter försökte pruta, enbart löjligt. Min söta lilla laotjej arbetade hårt i en timme och mina stackars fötter mådde mycket bättre efteråt. Jag gav henne lite dricks istället för att pruta på den redan låga summan.

 

Efter denna intensiva dag avslutade vi med drink på hotellet, som är väldigt tjusigt. Enkelt men heter inte Indigo House för intet. Vi har båda rum med badkar mitt i rummet, skönt att ha eget rum med den planlösningen! Alla är vänliga och snälla men ingen känner igen oss vilket vi tycker är lite konstigt. Varje dag får vi frågan bor ni här? Här är totalt 12 rum så det är lite märkligt. Hotellets läge är perfekt mitt i stan och takterassen, som vi sitter på just nu, är vacker och lagom varm.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0