2015-11-15 Sentosa Beach Resort

 

Eftersom enkelrumstillägget på Shangri-La, där kursen hålls, var hutlöst letade vi upp ett annat hotell i närheten på booking.com. Det blev Siloso Beach Resort som visade sig vara en fullträff på många sätt, dock är internet uselt här. Finishen på Shangri-La är lyx, här på Siloso Beach Resort handlar det om miljö.

 

Hotellbyggnaderna ser ut som svarta glaskuber och är gräsligt fula men låter vegetationen framträda och det känns verkligen som om vi är i djungeln, vi är trots allt bara 13 mil från Ekvatorn. Värmen från air-condition används för att värma upp poolen där vattnet består av källvatten. Utanför dörren här på rummet finns vattenreserven och i den simmar fiskar som jag tror är karpar. Vattnet renas genom sand och olika växter och tillsatsen är salt istället för klor. Poolen är 95 meter lång och oerhört vacker.

 

Vid byggnationen har man strävat efter att låta så mycket som möjligt av naturen finnas kvar och att så många ytor som möjligt ska vara öppna så att man upplever naturen. Korridoren utanför har således ingen vägg, bara tak som regnskydd.

 

Varje dag hålls guidade turer runt hotellet. Då är vi emellertid på kurs så de är inte aktuella för oss. Kanske Anna går en imorgon och då får vi väl rätta mina fel i efterskott. Hoppas att hon lär sig mycket the ”wormery”, dvs maskhuset, för jag tycker det är spännande att man har ett särskilt hus för maskar här på hotellet, som trots att det är billigare än Shangri-La inte är gratis. Allt matavfall hanteras av maskarna och resterna återanvänds som gödning.

 

Igår när jag satt och försökte surfa på internet vid poolen satt en väldigt pratsam ekorre mittemot. Den studerade mig noggrant och gick fram och tillbaka på glasräcket. Plötsligt skymtade jag en rörelse till höger om mig och en liten mus smet snabbt under trägolvet jag satt vid. Myggbekämpningen ska vara miljövänlig, åtminstone fungerar den för jag har inte märkt av några mygg. I hotellets broschyr står det ”Please don’t be afraid of our permanent guests, they are harmless and this is their home”.

 

På taket finns en trädgård som bland annat isolerar mot värmen. Dessutom är där en fantastisk utsikt! Här planteras nya växter och varför inte plantera i en gammal plastflaska?

 

Hotellet har vänlig personal en del med särskilda behov, t ex mongolism, autism eller fysiska handikapp. Alla här är trevliga och rara och servicen är god.

 

Det finns en naturstig, utsikten från hotellrummet mot havet är tjusig, det är bara kanske 50 meter till havet. Tvättmaskin och torktumlare finns tillgänglig, här finns restaurang, spa mm. Det enda vi saknar är egentligen internet men det kanske blir bättre till nästa gång.

 

Sammantaget känns det väldigt mycket bättre att bo här än vad det brukar att bo på stora hotell i Asien, kanske kan man bidra lite till att öka miljömedvetandet i Asien på sikt. Rummet är som vilket annat hotellrum som helst men samvetet mår lite bättre.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0