Onsdag 2015-07-15, på väg till Washington

Efter en lång vår med influensor och mycket jobb känns det att det är dags för semester. Arvid och jag har sedan länge bestämt oss för att hälsa på kompisar i USA och har lite lyxigt bokat SAS direktflyg från Köpenhamn till Washington. Jag måste göra något fel vid bokningen för när vi kom fick vi besked om att vi skulle få våra platser vid gaten. Vid gaten förklarade de att alla ekonomiplatser var bokade när vi checkade in, och då var vi ändå tidiga vid incheckningen. De höll på att flytta folk till ekonomi plus, ja tack, sade jag, där vill vi gärna sitta. Platserna blev våra och vi hade en bra flight över Atlanten.

 

Jag brukar inte vilja köra direkt efter flygresa med tidsomställning men denna gång flög vi 12 på dagen och var framme 15 på eftermiddagen så det kändes som om det skulle ordna sig. Klassiskt rollspel utspelade sig när vi kom till biluthyrningen via en transferbuss.

 

-          Jag har hyrt (och betalt i förväg) en van och skulle vilja hämta den.

-          Vi har tyvärr ingen van inne för tillfället. Går det bra med den svarta GMC som står utanför?

-          Nej tack, jag har beställt en van och vill gärna ha det. Den röda utanför är snygg.

-          Den är uthyrd. Kan du gå ut och titta på GMCn?

 

Arvid och jag går ut och tittar.

 

-          Den är för liten. Jag vill gärna ha den van som jag beställt. Jag gillar den röda.

-          Kanske kan ni titta på Forden lite längre bort?

 

Arvid och jag går ut och tittar.

 

-          Det finns inget benutrymme och sätena längst bak går inte att sitta i. Jag vill gärna ha vanen som jag förbeställt och betalat för.

-          Jag får ringa vår kontakt på en annan uthyrningsfirma.

 

Tid går. Vi står lugnt och tittar på ingenting. Den röda bilen kör iväg.

 

-          Då får ni KIA Sedonian som står på plats A26.

 

Jaha, där har den stått hela tiden, så nu är denna charaden över. Ledsen att du inte kunde tjäna några pengar på att lämna ut en mindre bil än vad jag betalt för. Då börjar nästa omgång.

 

-          Vi rekommenderar att ni tar en extra försäkring.

-          Jag har redan betalt för full försäkring.

-          Ja, men denna försäkring gäller bara bilen. Den gäller inte om det händer passagerarna något.

-          Nej tack, vi har hemförsäkring.

-          Vill du ha bärgningsassistans om det händer något? Inte roligt att stå stilla på vägen.

 

Och så håller det på. Det blev inget extra för mannen denna gång. Innan vi tog bilen gick vi runt och kollade skadorna, fyllde i på besiktningslappen, lämnade en och behöll en annan.

 

Var tvungen att visa min okunskap när vi körde ut, ska jag tanka diesel eller bensin?

 

Arvid och jag (särskilt jag) var väldigt nöjd med vår van, 7 rejäla platser och ändå plats till packning. En fantastiskt bra början på vår resa.

 

Arvid dirigerade mig tappert runt kring flygplatsen men det tog lång tid innan vi hittade rätt till vårt motell, Suburban Extended Stays vid Dulles Airport. Helt OK men inget märkvärdigt. Skönt att inte behöva köra allt för långt. När vi väl kom fram orkade vi inte fixa mer och här finns ingenting i matväg att köpa, så det blev läsk och saltkringlor från automaten till kvällsmat. Jaja, det kan bara bli bättre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0