Lördag 3 januari, Cádiz – Málaga

Kom äntligen iväg till museet som var enkelt men sevärt. Förutom lämningar från gamla Cádiz, där romerska statyer hörde till de nyare fynden (tror jag) fanns det konst i mängder, bland annat av Rubens och andra som man kände igen från konstboken. Fanns också väldigt trevliga målningar från senare tid och på den moderna avdelningen gillade jag mannen som likt en hund satt fastkedjad vid TVn (fast jag har inget emot att titta på TV) samt specialutställningen av Arreguin, tavlan på bilden heter Familjeporträtt.

 

Gick en sväng på stan och hittade matmarknaden som kändes genuin. Ett par glada spanjorer erbjöd mig att smaka sjöborre, det var ok men inget särskilt och vi kom överens om att det var vinet som saknades. Köpte lite frukt i fruktståndet och gick vidare mot katedralen.

 

På en uteservering pratade jag med ett trevligt kanadensiskt par som varit i Europa i ett halvår och rest runt. Bland annat pratade vi sängkultur och jag undrade hur de tvättar filtarna varpå damen sa att det gör de inte. Det finns hudflagor från Ceasar och framåt i din säng. Hurra så mycket bättre det kändes efter den beskrivningen!

 

Gick vidare till strandpromenaden och satt i solen en timme och tankade värme för hela vintern hemma.

 

Så var det dags att hämta grejorna på hotellet och gå de hundra meterna till tågstationen som taxin körde på vägen dit. Man lär sig!

 

Nu på hotell nära flygplatsen i Malaga för att åka hem imorgon. Det har varit en trevlig resa förutom filtarna och förkylningen, som var i häftigaste laget. Utomhustemperaturen är ingen fara, där klär man ju på sig, men det är förskräckligt kallt inomhus också och det är lite svårare att rusta sig för även om det låter konstigt. Hade kanske varit bra att haft med sig morgontofflor och en ännu tjockare tröja. Baddräkten kunde jag helt lämnat hemma. Tycker att det är en bra tid att resa i Spanien på vintern, man orkar se det man inte skulle drömma om att besöka när det är sommarvarmt. Det är härligt med solglimtarna och att det är ljust. Det går alldeles utmärkt att resa ensam här, folk är vänliga och det mesta fungerar. Funderar på Valencia nästa gång?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0