Söndag i Marrakech

Söndagen började svalt men vi njöt av frukost på takaltanen. Någonstans mitt bland pannkakorna tittade solen fram och det blev flera timmar i solstolen efter det. En pytteliten pool, som någon trodde höll 18 grader men som jag är säker på var mycket närmare fryspunkten, erbjöd svalka i hettan.
 
Försökte mig på att lägga ut bilder på nätet men efter en viss kamp med riadens tangentbord som innehöll en blandning av franska och arabiska bokstäver gav jag upp.
 
 Efter en extra dusch vandrade vidare mot Djema el Fna, som är ett världsarv. På det stora torget fanns massor av människor och vi tittade på dansande kobror och drack nypressad apelsinjuice. Vi intog en inte alltför imponerande lunch två våningar upp på en turistinspirerad restaurang innan vi närmade oss souken.
 
Det lär finnas 8.500 affärer i souken men vi var måttligt imponerade,både av kvalitet och priser. Trots det kom vi ut med lite av varje, tekanna, kopparfat och en ganska rejält stor matta.
 
Stärkte oss med olika varianter på kaffetemat innan vi beslutade oss för middag på torget. I guideboken står det att man absolut ska prova de provisoriska kökens mat. Här visades verkligen de sämsta sidorna av båda kulturer fram, ettriga inkastare försökte få in oss på deras "restaurang" och jag blev förbannad. Nåväl, nyfikenheten segrade och vi landade vid ett av långborden, fick halvvarm mat med tveksam smak och kyparen krävde samma pris som på finare restaurang. En erfarenhet rikare.
 
Promenad hem till vår Riad, vår oas i tillvaron. Whisky på altanen jagade alla eventuella baciller på flykt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0