Fredag

Sista dagen här och ännu en solig dag. Idag blev det frukost på altanen, några dagar har de haft fullt upp att röja där uppe på morgnarna efter ganska häftiga kvällsregn. Jag har fått alldeles tillräckligt med sol för att mitt skinn ska må bra, det är alltid svårt med sol på vinterblek hud. Längtar efter min Aloe Vera tub som jag lämnat hemma och har inte lust att experimentera med marockanska produkter som säkert skulle fungera lika bra. 
 
Sänder varma tankar till släkten därhemma som har ett avsked att göra idag.
 
Promenad upp till den statliga affären idag för lite slutlig shopping. Jag gick vidare till souken på egen hand och gick runt och tittade i de vindlande gränderna. I början var det spännande och vi tyckte det var jobbigt att alla kastade sig över oss, nu har jag vant mig och fick gå ifred och kika. Marockanerna tycker om att prata, det går bra att säga hej och sedan gå vidare. Hoppas på lite fina bilder.
 
Jag tittade i många lampaffärer, till slut hittade jag en lampa som påminner om den som finns över sängen här på Riaden. Pratade med ägaren som säljer till en affär på Kyrkogatan i Malmö. Affärsinnehavaren hade varit och spelat flöjt på Roskildefestivalen på 90-talet men nu hade han två döttrar och reste inte längre. Inget socker i teet pga diabetes. Allt detta berättade han efter mitt lampinköp då han ville bjuda på te. Jag satt en stund och pratade och tittade på det fantastiska hantverk som finns i många lampor. Tur jag redan bestämt mig annars hade jag nog inte kunnat välja.
 
Tillbaka på Riaden blir det en stund med ytterligare en bok innan det är dags för packning (kan bli svårt) och middag på någon trevlig restaurang. Det har varit en fin vecka och Marrakech har verkligen arbetat sig in. Att bo på Riad var ett bra val, framförallt var det skönt i början när världen utanför kändes lite jobbig att ta till sig, nu är det vilsamt och vackert. Lågmäld marockansk musik, fågelkvitter och utomordentligt vacker inredning tillsammans med trevlig personal gör att det känns fullt möjligt att återkomma hit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0