Lördag 27 december, Malaga - Granada

Lämnade mina grejor hos den vänliga killen i receptionen och begav mig till Flamenco-museet som tyvärr hade julstängt. Det blev en tur bland de vackra gamla husen istället och en tortilla de patatas (potatisomelett) på en uteservering.

 

I ett anfall av vansinne reser jag med stor ryggsäck och liten (?) packväska som jag fick av sönerna i julklapp. Lyckades få upp allt detta och faktiskt bära det gående till busstationen. Knappt två timmars bussfärd över fantastiska Sierra Nevada. Förstår att de spelat in västernfilmer här, det är kargt och oändligt här. I yngre dagar körde jag med en väninna små kringelikrok-vägar till Granada och jag minns att Sanne sa ”Om Gud finns så finns han här”. Det var en fantastisk upplevelse. Den var inte lika gripande med buss men rätt trevligt ändå.

 

Busstationen låg hur långt borta som helst från allt i Granada så det fick bli en taxi. Hotel Palacio Santa Ines ligger mitt i Albaicín (världsarv), det vill säga de gamla arabiska delarna med trånga gränder och de sista metrarna fick jag gå. Hotellet är tjusigt men filtarna är desamma här, inga dunbolster på denna semester. Kan också berätta att jag sitter i långkalsonger och skriver detta. Det är kallt inomhus!

 

Granada grundades ca 600 f Kr och var det sista området som morerna lämnade när Spanien enades 1492. Staden har ca 240.000 invånare och säkert lika många turister, känns det som. Ett av Spaniens mest välsedda universitet finns här, liksom närhet till skidåkning, men mest är staden känd för den moriska borgen Alhambra, som också den är ett världsarv.

 

Gjorde ett klassiskt misstag, skulle bara gå en liten tur och glömde kartan på hotellrummet. Sällan jag går vilse men idag kände jag mig fullständigt borta. Tog mig så småningom samman och lyckades komma tillbaka till hotellet, det kändes väldigt trevligt.

 

Förutom den vanliga shoppingen (här finns väldigt stora mängder sjalar) så finns det även en mer arabiskinspirerad shoppinggata och många av varorna känns igen från Marrakech.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0