Fredag 26 december, Malaga

Från strålande sol på ett uns av nyfallen snö och ett gnistrande Öresund tog jag på Annandag jul flyget till Malaga. Malaga är Spaniens femte största stad med ca 600 000 invånare. Jag hade bokat ett hotell nära centrum och fick lära mig att Soho finns även i Malaga.

 

Malaga har en mycket levande saluhall i stort sett utan turister. Här finns oändliga gågator med massor av små affärer. Sevärdheter är den enarmade katedralen (började byggas på 1500-talet, massa olika stilar, tornen tillkom på 1700-talet men det ena blev aldrig klart), Picasso-museet (alla städer i Spanien med självaktning har ett Picasso-museum, detta tillhörde inte de bästa) och en romersk amfiteater.

 

Ganska svalt i Malaga, någonstans mellan 10-15 grader, och hotellet hade inte satsat på värmekällor. Mycket glad över mina långkalsonger sov jag i dem och strumpor utan att vara för varm. Undrar hur de tvättar sängens yllefiltar när det kommer nya gäster? Tidig resdag, långa promenader och enbart TV-program dubbade till spanska ledde till en tidig kväll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0