Böcker om Mallorca

Har ni hört talas om Första klass reseguider ? :-) Naturligtvis finns det en om Mallorca också och den har jag ju köpt. Pålitlig i alla väder och med många bilder, det gillar jag.

Finns små tryckta foldrar om t ex katedralen som är väldigt pampig, det ser du ju på bilderna nedan. Tänkte jag skulle öva min spanska så jag slet snabbt åt mig en folder som varken var på engelska eller tyska men tittade inte tillräckligt noga. Mallorquín är visserligen likt spanskan men eftersom det även fanns på spanska fick jag gå tillbaka och hämta en mer läsbar variant.

Peter Kerr har skrivit en härlig trilogi om familjens flytt till Mallorca från Skottland. Mamma, pappa och två söner bestämde sig för att köpa en apelsinodling, de hade faktiskt erfarenhet av jordbruk sedan tidigare om än inte av apelsiner. Småtrevlig läsning med en del kulturella missförstånd. Snöbollar och apelsiner, Mañana, mañana och Viva Mallorca heter böckerna som tyvärr är slutsålda på svenska men trevliga att leta efter på loppis eller läsa på engelska.

En mycket fint fotograferad bok är Mallorca, ISBN 978-84-8478-433-3. Text finns på engelska, spanska och tyska, foto av Neil Austen och text av Josep Liz. Varje bild är ett konstverk och den är upplyftande att bläddra i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0