Moshultamåla

I torsdags åkte Mor sönerna och jag till den småländska centralorten Moshultamåla i närheten av Emmaboda. Moshult ligger i utvandrarbygden och är berömt bl a för Vilhelm Moberg.
 
Vi bodde på vandrarhemmet där jag har bott ett par gånger tidigare för ca tjugo år sedan. Här ä kolossalt lugnt och tyst och väldigt avkopplande i mitten av ingenting. Efter att ha kört vad som kändes som minst åttio mil från Helsingborg åt vi i det gammaldags köket lite plock inhandlat i Lönsboda. Vi försökte oss på en promenad i regnet men kom bara till Vilhelm Mobergs gamla skola som var stängd för kvällen. Sedan tidigare vet jag också att platsen som inspirerade honom till "Brudarnas källa", nämligen den gamla pestkyrkogården, ligger alldeles i närheten.
 
Från vandrarhemmet är det nära till Duvemåla, Algutsboda och Korpamoen. Det finns olika sätt att hitta information och man kan bland annat vandra här. http://www.utvandrarleden.se/index.html 
http://www.ginza.se/product/Kristina-fr-aring;n-Duvem-aring;la/22239/
 
På Adlibris finns inte Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige att köpa som vanliga böcker men på Moshult Vandrarhem har man ett lager uppköpt på auktion. 40 kr per del var det värt, tyckte jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0