Siem Reap

Siem Reap har ungefär en miljon invånare men påminner mer om Häljarp än om Bangkok. Nu har ju Häljarp asfalterade gator och det var bara några som var så lyxiga här. Jag tog mig över floden, överfallen av smutsiga barn som ville sälja tio vykort för en dollar till mig. De såg verkligen ut som om de behövde pengarna. Vandrade förbi Artisans d’Angkor, ett franskt hjälpprojekt där man lär ut olika hantverk och säljer produkterna. Gick in på marknaden för att titta lite. Någon frågade vad jag ville köpa och jag svarade att jag inte behövde något utan bara ville titta. Vad gör du då här? blev svaret. Kambodja har en helt annan historia än Thailand och människor är mycket fattigare. Så småningom tog jag mig samman och tog mitt ansvar och kom ut med tre handväskor.

 

Kambodja har en speciell jäst fisksås som man använder i matlagning, bland annat kunde man få det till frukost – varmt ris eller nudlar är kanonbra frukost när man ska vara igång hela dagen. Jag lyckades dock hitta en italiensk restaurang samt en glassbar Blue Pumpkin där jag unnade mig vila från allt det kambodjanska och en glass varje kväll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0