Övrigt

Var på Angkor National Museum, kostade 12 dollar, hutlöst dyrt i sammanhanget, välgjort men templen i verkligheten mycket intressantare.

 

Det finns gott om nattliv och allt möjligt både naturligt och kemiskt för att hålla en på gott humör men jag hade ingen lust att vandra ute själv om nätterna. Poolen var ett skönt ställe att ha lite semester och kvällarna ägnades åt läsning och sms. Kände mig lite ensam och funderade mycket över alla dessa barn som inte hade till livets nödtorft. Vem ska man ge och vem ska man inte ge? Kom fram till att de som kan jobba och som kan gå i skolan fick inget men lemlästade stack jag till en dollar lite här och var, man kan inte hjälpa alla men alla kan hjälpa någon.

 

Chanrithy Hims When Broken Glass Floats beskrev tiden under röda kmererna på ett fantastiskt sätt men piggade inte direkt upp. Tänk, hon föddes några år innan mig och vilket annorlunda öde.  Så oerhört lite vi i väst visste om vad som hände under röda kmererna! I stort sett såg jag inga personer över femtio år, de dog alla under Pol Pot.

 

Totalt betalade jag 50 dollar till Mr Si Thep för tre dagars transport och guidning och sedan fick han 10 dollar i dricks. När vi skildes åt tackade han så hemskt mycket, dessa pengar gjorde stor skillnad för honom och han skulle ha nytta av dem när han pensionerade sig. Låt din dotter gå i skola! För mig var det tryggt och sällskap att bli guidad av samma person och oerhört lite pengar i sammanhanget. Det enda jag ångrar är att jag inte tog något foto på honom, hur kunde jag glömma det?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0