Transsibiriska järnvägen

Transsibiriska järnvägen började byggas 1891. Passagerarna tog först färja över Bajkalsjön men sedan byggdes en järnvägsräls runt sjön, klar 1904. I järnvägens tidiga historia fanns många tekniska problem. Järnvägen har haft stor betydelse för frakt av olika varor under årens lopp och gjort Sibirien mer tillgängligt.

Nu används järnvägen intensivt av vanliga människor men även av turister. Det kan vara klokt att skaffa biljett till önskad resa åtminstone någon månad i förväg.

Geografi

Den transsibiriska järnvägen sträcker sig mellan Moskva och Vladivostok och omfattar en resa på ca 930 svenska mil. Vladivostok är en hamnstad vid Stilla Havet som inte lockade oss. Istället valde vi den transmongoliska järnvägen, som avviker från den transsibiriska i Ulan-Ude vid Bajkal-sjön och slutar i Beijing (ca 790 mil). Den transmongoliska järnvägen är den vanligaste för turister. Dessutom finns en transmanchurisk järnväg som också slutar i Beijing men går nordost om den transmongoliska (900 mil).

Det finns också möjlighet att påbörja sin resa i t ex St Petersburg eller åka vidare från Beijing. Vill man göra stopp längs vägen måste man lösa ny biljett när man hoppar på tåget igen, dvs det finns inte möjlighet att göra oplanerade stopp. De vanligaste stoppen är Irkutsk med Bajkalsjön samt Ulan Bator, precis den resa Lisa och jag gjorde i juli-augusti 2010.

Tåg

På transsibiriska järnvägen finns ryska, mongoliska och kinesiska tåg. Dessutom finns första klass (2-bäddskupe) samt andra klass (4-bäddskupé).

Vi provade alla tågen. Från Moskva till Irkutsk beställde vi första klass på ryskt tåg men på grund av inställt tåg fick vi istället en 4-bäddskupé utan sällskap. Standarden alldeles utmärkt och maten god. Det mongoliska tåget vi hamnade på hade enbart 4-bäddskupéer. Mindre bekvämt men vad som saknades i standard kompenserades utmärkt för i underhållning, vi hittade aldrig någon restaurangvagn men det ska finnas på alla tåg. Sista sträckan åkte vi kinesiskt tåg, här var alla kvinnliga tågvärdar utbytta mot manliga dito. Första klass ganska lyxigt, särskilt i jämförelse med det mongoliska.

Bilder finns från alla de tåg vi åkte under bilder på sidan i bloggen.

Visum

För svenska medborgare behövs visum för alla de länder som passeras under resan, Ryssland, Mongoliet och Kina. För oss tog det 6 veckor att få visum till alla länderna. Visum skall finnas inte bara för den tid man är på tåget utan även för t ex hotellvistelse i Moskva innan resan.

För att få visum till Ryssland måste man visa att man har en reseförsäkring, antingen separat eller via hemförsäkringen. Intyg skall införskaffas från försäkringsbolaget.

Bokning

Enligt reseguiderna (se länkar) ska det fungera att boka biljetter själva. Det känns dock som en mycket tidsödande sysselsättning med tanke på språkförbistring mm, man kan inte räkna med att kunna använda sig av engelskan och det är lätt att det uppstår missförstånd. Det är möjligt att det är något billigare men vi valde att låta Iventus Travel, som är specialiserade på denna typ av resor, sköta våra bokningar. Vi är mycket nöjda med det, allt fungerade utmärkt. När tåget från Moskva till Irkutsk blev inställt flyttade de också enkelt och smidigt om rumsbokningar mm som hade ställt till det för oss om vi skulle gjort det själva.

Iventus beställde således tågresa, hotellövernattningar i Moskva, Listviyanka, Irkutsk och Ulan Bator, båttransport från Irkutsk till Listviyanka samt utflykt till nomadläger i Ulan Bator. Allt detta var betalt i förväg.

Vill du göra stopp längs vägen måste detta planeras in när tågbiljetten beställs. Hoppar du av tåget måste du lösa ny biljett för nästa sträcka. Vi hade tre olika tågbiljetter.

Pris

Resan Moskva - Beijing i andra klass kostar 4.975 kr hos Iventus. Ska sträckan delas upp ökar kostnaden något. 

Det tillkommer sedan en hel del kostnader, t ex boendekostnad. Flyg eller båt/tåg till Moskva samt hemresa från Beijing, sannolikt vill du inte åka tåg tillbaka. Dessutom matkostnader, som kan hållas låga om man vill, och lite kringkostnader. Transporter mellan tåg och hotell löste vi mestadels med taxi, vilket fungerade utmärkt, och var prisvärt överallt utom i Moskva, där det var kolossalt dyrt.

Mat

Det finns restaurangvagnar på alla tåg och maten där är enligt vår erfarenhet helt OK. Priserna är som hemma eller lägre. Samovar med hett vatten finns i varje vagn, tag med termo-mugg. Vi hade med tepåsar, varma koppen och köpte nudlar med oss på någon sträcka. Kaffepulver, kanske? Åker man den varma årstiden går det åt mängder med dricka och allt vatten måste köpas, då är te en bra lösning.

Tåget stannar lite då och då på olika stationer, ofta kan man gå ut och handla något att komplettera matsäcken med. Förutom inlagd gurka och andra hemlagade delikatesser kan kex, kakor och annat gott erbjudas. Dessutom kan det vara ett bra tillfälle att inhandla toapapper som det oftast är brist på.

Klimat

Tåget går ju, som namnet antyder, över Sibirien. Det betyder att på vintern är det kolossalt kallt utomhus och på sommaren kan det vara varmt. Medeltemperaturen i januari-februari i Irkutsk är -30 grader Celsius och i juli-augusti +35 grader Celsius, vilket är ungefär representativt för resvägen. De flesta turister reser i perioden maj-september.

Det finns luftkonditionering och värme på tågen beroende på vilken tid på året man reser.

Tidszoner

Transsibiriska järnvägen spänner över 8 tidszoner i Ryssland. Alla biljettider anges i Moskvatid, vilket sällan överensstämmer med klockorna på stationen du just passerat. Det gäller att vara observant för tidsskillnaderna kan vara förvirrande. Viker du av mot Beijing blir det färre tidszoner, på sommaren totalt 6. Mongoliet och Kina har korrekta tider på tågbiljetterna och tar inte hänsyn till Moskva.

Internet och laddning av elektronik

Laddning av diverse elektroniska prylar fungerade utmärkt överallt utom i nomadlägret utanför Ulan Bator, som var i stort sett strömlöst. Ingen adapter behövdes någonstans. Laddning kan göras i korridoren på tåget eller, ibland, inne i kupén.

Vi hade inte med någon bärbar dator, dels pga att packningen inte skulle bli för stor och dels för att inte bli bestulna. Enligt guideboken var det ovanligt med datorer på transsibiriska. I detta avseende kändes det som om guideboken var gammaldags men det är inte lämpligt att lämna kvar datorn i kupén eller någon annanstans och gå därifrån. Inget av de hotell vi bodde på hade kassaskåp.

Internetcafé finns i städerna till överkomliga priser. Fransmannen vi träffade skrev i sin dator och laddade upp till Internet då han kom till en WiFi i någon stad. Inget Internet på tåget och vi stängde av mobiler mm för att inte få gigantiska mobiltelefonräkningar då vi kom hem. Fungerade utmärkt att smsa till bloggen, dock inte att skicka bilder av någon anledning.

Hygien

Det finns toalett och vask på tåget. Toaletten går inte att använda på stationerna eftersom allt släpps ut direkt på spåret. Tag gärna med eget toapapper då det ofta är slut.

På de kinesiska tågens första klass finns dusch. I guideböckerna finns tips om att man kan sticka hål i en plastflaska, fylla den med vatten och använda som dusch. Den som skrivit detta har aldrig försökt tvätta mitt hår. Det enklaste är nog att acceptera att man kommer att vara smutsig. Våtservetter och byte av kläder ibland, vodka för sårtvätt.

Rena lakan finns på tåget samt en liten handduk.

Gränsövergångar

Gränsövergångar mellan Ryssland - Mongoliet samt Mongoliet - Kina tar tid. För vår del tog det båda gångerna runt sex timmar. Det är en utgående kontroll och en ingående till det nya landet. Varje land har tull, passkontrollant och inspektör. Alla kom ombord på tåget så vi behövde inte gå ut. Handlingar ska fyllas i och där ska man också ange om man har några värdefulla föremål/pengar med sig. Belopp under 10.000 dollar behöver man inte fylla i enligt guideboken, vi hoppade över och det fungerade bra.

Den ryska rälsen har bredare spårvidd än den kinesiska, som har europeisk bredd på sin räls, varför hela underredet på tågvagnarna byts mellan Mongoliet och Kina. Vi var kvar på tåget under bytet.

Resvett

Vi kände oss aldrig otrygga under vår resa. Naturligtvis bör man uppträda på ett sätt som inte inbjuder till kriminalitet.

Enkel klädsel, inga dyra smycken. Ha pengarna i pengabälte eller gömda, med reservkort/pengar ifall oturen skulle vara framme.

Kopiera alla reshandlingar inklusive pass, visum och biljetter och lämna en omgång hemma. Byt gärna handlingar med din reskamrat och tag med ett ex. Skriv upp nummer på betalkort mm och tag reda på hur du ska spärra dem om de blir stulna.

Lämna inte kupén med värdesaker i. Vi gick till restaurangvagnen och åt och lämnade då kläder mm utan problem.

Växla bara pengar på bank. Betala inte med kort om det inte känns som en seriös affär.

Kort sagt, använd omdömet och var försiktig. Men - ibland får man ta lite risker, annars blir det alltför tråkigt.

Fler tips

Se även mina övriga inlägg under fakta, Lathund sightseeing transsibiriska, Packlista transsibiriska järnvägen (kommentarer valuta och vaccinationer) samt Lästips transsibiriska järnvägen.

Vad man ska göra på tåget? Läs min reseberättelse från resan juli-augusti 2010. Kan kompletteras med t ex schack eller kortspel :-)

Det går också utmärkt att åka transsibiriska åt andra hållet, dvs man flyger först till Beijing och tar sedan tåget tillbaka till Moskva. Tar man sedan tåg och båt vidare hem slipper man ha problem med vikten på packningen på flyget...



Kommentarer
Postat av: Karin

Hej!

jag ska iväg med transsibiriska nästa vecka och ska göra ett stopp i ulaan bator. Tyvärr är det lite kort men vi tänkte iaf göra en endygns utflykt. Vet du hur det är, är det lätt att fixa på plats via sitt hostel tex? Hur mycket borde det kosta ungefär? Vår resebyrå här hemma försöker sälja oss en utflykt men jag tycker det verkar lite dyrt.



Jättetacksam för svar på mailen!!! (tack för en massa bra tips också :))



[email protected]

2010-09-06 @ 10:25:09
Postat av: Oline

Hej!



Allt detta låter alldeles fantastiskt! Jag och mina två kompisar ska åka den transmongoliskasträckan hösten 2011 och funderar just nu på vilket resesällskap vi ska välja. Är iventus bra? Hur fungerar det om man boker en resa genom dom? Hur pass fria tyglar får man när det gäller att välja: stopp, utflykter och hotell?

Tacksam för svar för just nu är vi lite förvirrade, alltid bra med någons åsikt som inte jobbar på en resebyrå och som har upplevt det själv! :)



Om du kan och har tid, svara gärna på min mail: [email protected]



Tack!!

2010-12-29 @ 23:53:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0